آرشیو سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۹۷
اقتصاد
۶

حباب سکه تخلیه نشده است

نامشخص: محمد کشتی آرای (رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر)

از اواخر هفته گذشته شاهد کاهش قیمت ها در بازارهای طلا و سکه بودیم که برخی این را به مثابه تخلیه حباب قیمتی تلقی کرده اند. در حالی که این گونه نیست و حبابی تخلیه نشده است. حباب به اختلاف قیمت واقعی و قیمتی که به فروش می رسد، اطلاق می شود. با توجه به کاهش قیمت دلار و طلا، سکه همچنان 400 هزار تومان حباب دارد، با این همه کاهش حباب سکه امر مثبتی است.

تحولات قیمتی بازار سکه و طلا از هفته گذشته آغاز شد و قیمت ها چهارشنبه آن هفته به بالاترین سطح خود در چند هفته اخیر رسید. پس از ارایه بسته های حمایتی و توصیه کارشناسان مبنی بر کاهش قطعی قیمت ها در روزهای آتی، از روز پنجشنبه شاهد کاهش قیمت ارز بودیم و همپای بازار ارز، بازار طلا و سکه نیز روند نزولی خود را آغاز کردند. کاهش قابل توجه قیمت های دلار و یورو در هفته جاری، سیگنال های قوی تری به بازار موازی طلا ارسال کرد که طی آن کاهش شدیدی در قیمت ها طی سه هفته اخیر را شاهد بودیم.

با کم شدن قیمت ها، ترس و نگرانی از زیاندهی شدت یافت به گونه ای که در بازار طلا فروشندگان بیشتر از خریداران بودند. در ماه های گذشته قیمت ها در موارد پرشماری علاوه بر خیز، افت های قابل توجهی را نیز به خود دیده اند که نشان می دهد ریسک سوداگری در بازار افزایش پیدا کرده و این امر در روزهای اخیر، فروشندگان و در نتیجه سمت عرضه را بیشتر و سنگین تر کرده است. اگر وضعیت بازار ارز به همین منوال تدوام یابد، شاهد افت قیمتی بیشتری در بازار طلا خواهیم بود که می تواند با تخلیه حباب، قیمت ها را واقعی تر کند.