آرشیو چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۳۸
استان ها
۱۸

سهم خراسان در مبادلات تجاری ایران و اتریش

زهرا صفدری

دنیای اقتصاد – مشهد : رایزن بازرگانی سفارت اتریش در ایران گفت: استان خراسان می تواند سهم قابل توجهی در مبادلات تجاری ایران و اتریش داشته باشد.

کریستف گراب مایر، رایزن بازرگانی سفارت اتریش و هیات اقتصادی این کشور با فعالان اقتصادی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی مشهد دیدار کردند و درباره سرمایه گذاری در حوزه های آب و کشاورزی و ظرفیت های سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی گفت وگو کردند.گراب مایر در این جلسه اظهار کرد: زمینه تعاملات تجاری و اقتصادی متعددی میان دو کشور ایران و اتریش وجود دارد و خراسان نیز می تواند سهم قابل توجهی در این حوزه داشته باشد.

وی با اعلام آمادگی برای انتقال تجارب اتریش در حوزه مدیریت منابع آبی به ایران گفت: کشور ما برنامه ریزی جامعی برای مدیریت و احیای منابع آبی خود صورت داده است که از حفظ ظرفیت های موجود تا تصفیه فاضلاب و بازگشت آب با کیفیت به چرخه مصرف را شامل می شود؛ در اتریش به مدد مطالعات و پژوهش های متعدد و تجارب غنی که وجود داشت، سیستم ها و امکانات ویژه ای در این حوزه طراحی شد که آمادگی داریم این تجارب را در اختیار ایران نیز قرار دهیم تا به مدد آن آب با کیفیتی تولید شود. شرکت های اتریشی تاکنون در این حوزه فعالیت های ارزشمندی داشته و به استانداردهای مطلوبی دست یافته اند.

گراب مایر با اشاره به اثرگذاری تحریم ها در تعاملات اقتصادی ایران و اتریش در آینده، خاطرنشان کرد: تلاش ما تداوم ارتباطات موثر دو کشور است. با توجه به تجربه همکاری های خوب اتاق مشهد و بخش های مختلف اقتصادی اتریش، تلاش ما این است تا در این شرایط اقتصادی گام های بلندتری برداریم.

حسین محمودی خراسانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با اشاره به ظرفیت های اقتصادی این خطه، اظهار کرد: خراسان رضوی با داشتن جمعیت 6 میلیون نفری یکی از بزرگ ترین استان های کشور است که در عرصه های صنعت، کشاورزی و گردشگری ظرفیت های خوبی داشته و اقدامات ارزشمندی را صورت داده است. این استان همچنین از مزیت همجواری با کشورهای مشترک المنافع (CIS) برخوردار بوده و دروازه ای به یک بازار 400میلیون نفری به شمار می آید و از این منظر می توان تعاملات اقتصادی موثری را در این خطه رقم زد.