|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه دنياي اقتصاد97/7/11: فتح دنيا با «ساري»
magiran.com  > روزنامه دنياي اقتصاد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4657
چهار شنبه 26 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3360
magiran.com > روزنامه دنياي اقتصاد > شماره 4438 11/7/97 > صفحه 30 (تاريخ و اقتصاد) > متن
 
 


فتح دنيا با «ساري»
راهي كه هندي ها در توليد پوشاك پيمودند


در سرتاسر دنيا «ساري» و بلوز آن همواره نمونه لباس زنان هندي و «دوتي» و «كورتا» لباس مردان هندي محسوب مي شده است. در هند پوشاك دوخت نشده مانند لباس هاي دوخته شده رايج و معمول هستند. تغييرات و گوناگوني هاي محلي را مردان و زنان در پوشاك سنتي به كار مي برند. رايج ترين پوشاكي كه هنوز مردان هندي آن را به كار مي برند، شامل كورتا، پاي جامه (پاي جاما در زبان هندي و اردو)، دوتي و عمامه يا دستارهندي مي شود، نوعي لباس بلند يا «پيراهن»، شلوار، شيرواني يا اچكن كه با دستار و پاي جامه يك دست لباس كامل را براي مردان تشكيل مي دهند.

يك زن هندي در حال بافت پارچه-اوايل قرن بيستم

مشابه آن، نمونه پوشاك زنان هندي شامل كورتا (كورته در زبان فارسي) شلوار، اوداني و گاگرا چولي و اوداني و ميكالا چولي است. اين لباس ها امروزه نتيجه تحول و تكامل نزديك به چهار هزار سال تاريخ كشور هند است كه از تغييرات و تحولات مهم سياسي و اجتماعي- فرهنگي تشكيل مي شود. در نتيجه پوشاك كه بخش كاملي از شكل هر فرهنگ مسلط تاريخي است، همچنين دستخوش انتقالات قاطع و بزرگ شده است. كلماتي كه امروزه براي تزئين پوشاك و البسه درهند استفاده مي شود، پريدان، واشا-بوشا يا «پوشاك» (در زبان هندي و اردو) يا «لباس» (در زبان عربي) هستند. در دوران ودايي كلمه پاريدانا براي پوشاك پايين تنه به طور گسترده استفاده مي شده است. اصطلاح «كاستيوم» از كلمه لاتين «دونسوتودو» گرفته شده است كه به معناي يك دست لباس كامل بيرون است و شامل جواهرات و آرايش مو نيز مي شود.

پوشاك فقط براي پوشاندن بدن و آراستن آن نيست، پوشاك همچنين تركيب يك واسطه مهم غيرزباني را براي ارتباطات تشكيل مي دهند و كمك مي كنند كه هويت فرهنگي يك شخص بنا شود كه شامل منشا آن شخص يعني تعلق او به كشور يا جامعه اي خاص در هر دوره تاريخي است. لباس به فهميدن و دريافتن گرايش هاي رايج مد در يك دوره خاص تاريخي كمك مي كند. گرايش هاي مد معمولا نزديك به هر 10 تا 12 سال به وضعيت جديدي تغيير جهت مي دهند. چندين عامل جغرافيايي، تاريخي، ديني و فرهنگي نقشي اساسي در تعيين طبيعت پوشاك نواحي مختلف بازي مي كند. همان طور كه موادخام در دسترس و مهارت هاي تكنيكي براي آفريدن بافته هايي كه بتواند البسه خوشايند را بيافريند استفاده مي شود.

در كنار تمامي اين عوامل، پيكره ها، وضعيت اجتماعي و اقتصادي، شغل و پيشه مردم، طبيعت و كيفيت البسه را كه آنها احتمالا مي پوشيده اند تعيين مي كند. داستان پوشاك هندي ما را به دوران گذشته خواهد برد. هند هفدهمين كشور بزرگ دنيا است و همچنين دومين كشور پرجمعيت جهان نيز است. اين كشور كاملا در نيمكره شمالي، كه سطح ناحيه اي به وسعت سه ميليون و 483 هزار و 280 كيلومتر با چشم اندازي وسيع و غني در تنوع گياهي، جانوري، توانايي پوششي هيماليا به همراه مناطق شمالي و شمال شرقي، بياباني در غرب، نواحي ساحلي بزرگ در شرق و جنوب شرقي و جنوبي كشور را شامل مي شود، واقع شده است. عوامل جغرافيايي تاثير مستقيمي در وضعيت آب و هوايي دارند كه نقش قاطعي در انتخاب مواد براي پوشاك در منطقه اي خاص را بازي مي كند.

جدا از پارامترهاي جغرافيايي و اقليمي بيشتر از چهار هزار سال تاريخ پرتحول، به طور وسيع در تحول و تكامل پوشاك هندي تاثير داشته است. اين وضعيت در كنار آن ميراث غني و كثرت گرايانه در اين كشور شكل خاص و منحصر به فردي از پوشش را ايجاد كرده است. هند چندين مرتبه مورد تاخت وتاز (يوناني ها، سكاها، كوشاني ها، هون ها، سيت ها، سلطان ها، خلجي ها، لودي ها، مغول ها و اروپايي ها) از هردو طرف جنوب و شمال غربي قرار گرفته است. متجاوزين مانند يوناني ها و هون ها براي يافتن غنيمت جنگي به هند آمدند. آنها آمدند، جنگيدند و اين كشور را به غارت بردند و پيش از رفتن دست به چپاولگري سخاوتمندانه اي زدند. جنگجويان بي شماري از ارتش هاي غارتگر وارد هند شدند. هر بخشي از آنها ترجيح دادند در ميان مردمان بومي بمانند تا به سرزمين مادري شان بازگردند. ديگر غارتگران هند را فتح و بر مردم بومي حكومت كردند... اين نفوذ چندگانه فرهنگي و نژادي در مجموع و به شكل قابل ملاحظه اي باعث تغيير شكل پوشاك هندي شد.

نمايشگاه ها، جشنواره ها و مراسم مختلف مذهبي باعث شد تا بافندگان و هنرمندان در آفريدن پوشاك ويژه مذهبي و منسوجات خاص آن نوآوري و ابتكار به خرج دهند. برخي از البسه رايج مذهبي از قبيل  صدري، ميرجايي، كورتا، نماوالي، چادار و... داراي نقوش مذهبي هستند كه يا در آنها بافته شده يا روي آنها نقش شده اند. از دوران ودايي، در هنگام مراسم آييني معابد با البسه و ترجيحا با پارچه هاي دوخته شده آراسته مي شدند. اين سنت را رهبران مذهبي به ويژه در بخش جنوبي هند وارد و رايج كردند. جدا از پوشاكي كه وابسته به موقعيت هاي مذهبي است، نوع ويژه اي از پوشاك براي ازدواج مانند ديگر مكان هاي دنيا در هند نيز تهيه مي شود. ازدواج هاي سنتي هندي با ولخرجي، تنوع رنگ و ساختي دقيق در پوشاك همراهان عروس يا داماد، جواهرات، تزئينات و خوراك مشهود هستند. البسه عروسي در هند بيش از هزاران نوع است كه هر منطقه، نژاد و قوم داراي پوشاك خاص خود است.

بنابراين پوشاك هندي نشان دهنده آرايش خيره كننده اي از طرح ها، سايه روشن ها با رنگ هاي نمادشناسانه بسيار شخصي خودشان هستند و مردم سراسر دنيا را جادو و افسون مي كنند. چشم انداز البسه هندي از دوران ودايي تا قرن بيستم به درك به هم پيوسته ملبوسات هندي، با تمركز ويژه روي فرهنگ البسه شمالي، شرقي و شمال شرقي، غربي و مركز، جنوبي هند كمك مي كند... طبق نظر برخي از دانشمندان اروپايي، هنر هندي به طور مطلق البسه دوخته نشده را مجسم مي كند، در نتيجه شايد بر اين نكته دلالت دارد كه مردم بومي از دوخت و دوز آگاه نبوده اند و دوختن هنري بوده كه خارجيان به مردم بومي هند آموخته بودند.

مناطق و كشورهاي حاره اي، داراي تاريخ مردمي است كه لباس هاي گشاد و ظريف را مي پوشيدند به شكلي از پارچه پوشي كه بدن يا قسمتي از آن را مي پوشانيد. نه ساري و نه دوتي احتياجي به دوختن ندارند اما هردوي آنها به عنوان پوشاكي راحت و دلپذير مطرح شده اند. درحالي كه پوشاك مهم ترين شاخص هنر در جامعه محسوب مي شود، اين مساله نبايد به عنوان مقياسي بزرگ براي هر دوره تاريخي لحاظ شود. هنر هندي اساسا از دين ملهم شده است. آيين هاي هندي چون ساير اديان هميشه اهميت و تاكيد زيادي براي روش هاي روحاني و معنوي براي رسيدن به خدا داشته است. طبق كتاب بهگودگيتا كه يكي از كتب مرجع و مقدس هندوها به شمار مي رود، براي رسيدن به خدا شخص بايد در خالص ترين شكل خود عليه جهان متعلقات طغيان كند. شخص خودش را به خدا تسليم مي كند بدون اينكه هيچ چيزي را پنهان كند.

درترسيم تصوير كريشنا ليلا، مينياتورسازان هندي، تالابي را تصوير كرده اند كه نمايشگر متعلقات اين جهان خاكي است، درحالي كه گوپي ها نماينده انسان هايي هستند كه به خدا رسيده اند بدون اينكه هيچ چيزي را از او پنهان كرده باشند.  هنر هندي هميشه وسيله اي براي توضيح دادن مسائل فلسفي، عادات و رسوم قومي فرهنگ هندي بوده است. سه منبع اصلي كشفيات باستان شناسي، مراجع ادبي و پوشاك واقعي و عيني اين سه منبع بسيار مهم ما را به بازسازي و تهيه تاريخ پوشاك هندي راهنمايي مي كنند. تاريخ باستان شناسي پارچه بافي هند از تمدن سند (1400-2600 پيش از ميلاد) شروع مي شود. كتب مرجع بسياري در مورد پوشاك دوران ودايي كه از (600-1200) پيش از ميلاد آغاز مي شود، وجود دارد. پوشاك واقعي در موزه ها و مجموعه هاي خصوصي خارج از هند و در خود هند به قرن هاي 17 و 18 ميلادي برمي گردد. همه اين مراجع بصيرت و بينش جالبي در مورد تسلسل تاريخي، فرهنگي و خط سير پوشاك در شبه قاره هند را فراهم مي كند و پوشاك هندي را در اعصار مختلف شرح مي دهد.

منبع: آناميكا پتك، برگردان نسيم كمپاني، منتشر شده در انسان شناسي و فرهنگ
فتح دنيا با «ساري»


 روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 4438 به تاريخ 11/7/97، صفحه 30 (تاريخ و اقتصاد)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 11 بار

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله علوم پايه پزشكي ايران
شماره 8 (پياپي 139)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است