آرشیو شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۴۰
خبر
۶

خارج از معمول

در 6 ماه نخست سال جاری رخ داد: خسارات 246 میلیاردی 106 سیل

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از رخداد 106 مورد سیل طی شش ماه اول سال 1397 در سطح حوزه های آبخیز کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم حسین پور گفت: 106 مورد سیل رخ داده در کشور، در 16 استان کشور شامل استان های سمنان، اصفهان، گلستان، کهگیلویه و بویر احمد، یزد، قزوین، تهران، اردبیل، البرز، خراسان شمالی، کردستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، همدان، هرمزگان و گیلان به وقوع پیوسته است.حسین پور با تشریح فراوانی وقوع سیلاب در سال جاری افزود: استان های سمنان، اصفهان و گلستان شاهد بیشترین رخداد سیل در این مدت بودند. وی اضافه کرد: سیل های مذکور 246 میلیارد تومان خسارت به تاسیسات زیربنایی، اراضی کشاورزی، عرصه های منابع طبیعی و حوزه های آبخیز وارد کرده است. مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری با اشاره به اثربخشی طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در پیشگیری و کاهش خسارات سیل تصریح کرد؛ 19 میلیون متر مکعب از حجم سیلاب های مذکور با طرح های آبخیزداری و آبخوان داری کنترل شده است که این حجم رواناب در صورت عدم مهار توسط سازه های آبخیزداری منجر به بروز و تشدید خسارات سیل می شد. وی اضافه کرد؛ کمترین میزان خسارت وارده در حوزه های آبخیز تحت پوشش عملیات آبخیزداری و آبخوان داری گزارش شده است. حسین پور گفت: در سال جاری 287 حوزه آبخیز در کشور از محل صندوق توسعه ملی تحت پوشش برنامه های کنترل سیلاب و آبخوان داری با مشارکت مردم قرار دارد.

عرضه ارز نفتی با قیمت بازار

پویا ناظران، کارشناس اقتصادی در کانال تلگرامی خود یک سوال را با عنوان «به نظر شما، بهترین راه رساندن یارانه کالای اساسی به مردم چیست؟» را مطرح کرد و برای این دو گزینه مطرح کرد. نخست اینکه دولت ارز نفتی رو به قیمت بازار به واردکنندگان کالای اساسی بفروشد و از محل عوایدش، یارانه مستقیم به مصرف کننده دهد. دوم اینکه مانند شرایط کنونی، دولت ارز یارانه ای به واردکننده بدهد، تا واردکننده یارانه را به مصرف کننده برساند. در این نظرسنجی 94 درصد از پاسخ دهندگان گزینه نخست را انتخاب کردند و عنوان کردند که دولت باید ارزنفتی را به قیمت بازار بفروشد.