آرشیو دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۴
بچه های کوچه پشتی
۱۶

روزی برای تمام کودکان

حالا که شما دارید این نوشته را می خوانید، بعضی بچه ها خواب هستند چون در کشورشان الان شب است. ممکن است آنها جایی زندگی کنند که سردسیر باشد و برای همین صبح که از خواب بیدار شوند و بخواهند از خانه بیرون بروند، حتما باید لباس گرم بپوشند. خیلی جاها اما با اینکه پاییز شروع شده، هنوز هوا حسابی گرم است، مثل وسط تابستان. به خاطر همین بچه هایی که در این مناطق گرمسیری زندگی می کنند، لباس های نازک و خنک می پوشند و با دمپایی های سبک رفت و آمد می کنند.

بچه ها باید سالم و شاد باشند و هیچ نگرانی نداشته باشند اما همیشه هم این طور نیست. در بعضی کشورها جنگ است و بچه هایی که آنجا زندگی می کنند، وسط این جنگ گیر افتاده اند. خیلی از آنها خوشحال نیستند چون پدر و مادر یا دوستان شان را در جنگ از دست داده اند. خانه هایشان هم خراب شده و ناچار هستند در چادر زندگی کنند. مدرسه شان هم خراب شده و در همان چادرها درس می خوانند. زندگی در چادر سخت است. در همین کشور خودمان، بعضی بچه های زلزله زده کرمانشاه هنوز در چادر زندگی می کنند.

هوا دارد کم کم سرد می شود و آنها باید لباس های گرمی بپوشند تا سردشان نشود. بعضی از آنها هم در کانکس زندگی می کنند. کانکس یک اتاقک فلزی است که می تواند موقتا خانه باشد برای کسانی که خانه شان را از دست داده اند.

روز کودک، روزی برای تمام کودکان است. چه آنها که در رفاه و آرامش زندگی می کنند و در کشورهایی هستند که تمام امکانات برایشان فراهم است و چه آنهایی که در کشورهای فقیر زندگی می کنند و شاید یک وعده غذا هم به زور نصیب شان شود. چه بچه هایی که در صلح و شرایط خوب زندگی می کنند و چه آنها که در کشورشان جنگ است. کاش روزی تمام بچه های دنیا در صلح و آرامش زندگی کنند.