آرشیو دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۴
بچه های کوچه پشتی
۱۶

کارتون دوست داری یا مشق شب؟

اگر کسی این سؤال را از شما بپرسد، چه می گویید؟ خوب فکر کنید و راستش را بگویید. این سؤالی بود که عباس کیارستمی 30سال پیش وقتی داشت فیلم «مشق شب» را می ساخت، از بچه ها می پرسید. شما عباس کیارستمی را می شناسید؟ او یک کارگردان بزرگ است که حالا فوت کرده. کیارستمی فیلم هایی برای بچه ها ساخته که یکی از آنها همین «مشق شب» است.

داستان فیلم در یک مدرسه ابتدایی اتفاق می افتد. کارگردان سر کلاس از بچه ها سؤال می کند: «کارتون را دوست داری یا مشق شب را؟» بچه ها جواب می دهند: «مشق شب را.» اما وقتی کارگردان سؤال های بعدی را از بچه ها می پرسد، آنها خودشان را لو می دهند. مثلا می پرسد: «دیشب دیدنی ها خوب بود؟» و کودک جواب می دهد: «بله.» و این همان دانش آموزی است که مشق شبش را ننوشته بود و بین کارتون و مشق شب، مشق شب را به عنوان کار مورد علاقه اش انتخاب کرده بود.

یعنی او دروغ گفته بود؟! همه ما گاهی از ترس تنبیه شدن، دروغ می گوییم. گاهی چیزی دوست داریم و می گوییم دوستش نداریم و گاهی برعکس، کاری را دوست نداریم و می گوییم دوستش داریم؛ مثل همین مشق شب. راستی شما کارتون را بیشتر دوست دارید یا مشق شب را؟ اگر دوست داشتید، فیلم را ببینید و درباره اش برای ما بنویسید.