آرشیو دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۴
حوادث
۱۸
یادداشت

پلیس دانش بنیان

دکتر علی محمد رضایی (کارشناس مسائل اجتماعی)

شغل پلیس یکی از مشاغل بسیار سخت و دشوار است چرا که سازمانی انسان محور است نه تجهیزات محور و این سختی به علت پیچیده و ناشناخته بودن انسان است. روزانه هر یک از یگان های نیروی انتظامی می بایست با افرادی از تیپ های شخصیتی گوناگون و فرهنگ های مختلف ارتباط برقرار کنند و از سوی دیگر مجرمان در جرایم خود با استفاده از تکنولوژی و فضای سایبری، پیچیده تر از گذشته عمل می کنند. این سختی کار پلیس، نیازمند تجهیزات پیشرفته و به روز برای کشف جرم است و علاوه بر این تجهیزات و امکانات مدرن پلیس نیازمند شناخت انسان و علوم مرتبط با او از جمله روان شناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی، کالبد شناسی، فیزیولوژی و… است.

در تمدن نوین بشری، که مهم ترین ویژگی اش، ارائه خدمات متنوع مبتنی بر علم و فناوری است؛ نیروی انتظامی برای تخصصی و حرفه ای شدن و هرچه بهتر انجام دادن ماموریت ها و وظایف محوله، چند اقدام راهبردی را اجرایی کرده است. برای تخصصی کردن امور و علمی کردن نیروی انسانی، پلیس های تخصصی را تاسیس کرده و در همین راستا برای هر پلیس تخصصی، دانشکده ای تخصصی در ساختار دانشگاه پلیس ایجاد و کارکنان در این دانشکده های تخصصی دانش آموخته و بر اساس تخصص و تحصیلات در پلیس های تخصصی به کارگیری می شوند. برای علمی برخورد کردن با نظم و امنیت و مقوله های مرتبط با آن، در ابتدای دهه هفتاد اقدام به راه اندازی پژوهشگاه مطالعات و تحقیقات انتظامی کرده که در همین راستا در تمامی استان ها و پلیس های تخصصی، دفاتر تحقیقات کاربردی را راه اندازی کرده تا تصمیم ها و اقدام ها مبتنی بر نتایج علمی و پژوهشی باشد.

یکی دیگر از اقدام های نیروی انتظامی برای علمی شدن، تاسیس پلیس اجتماعی است که یکی از وظایف مهم این پلیس، ارتباط گیری و مشارکت دادن نخبگان، اندیشمندان، سازمان ها و نهادهای تخصصی در حوزه های مرتبط با ماموریت پلیس، برای جامعه محور کردن پلیس، پیشگیری اجتماعی و ارائه هرچه بهتر خدمات انتظامی در راستای برقراری امنیت پایدار است.

نتیجه همه این مواردی که اشاره شد بعلاوه دوره های کوتاه مدت و دوره های مهارت افزایی که به صورت مستمر در تمامی یگان های پلیس در حال برگزاری است؛ این است که در سالیان اخیر شاهد کارآمدی بیش از پیش پلیس هستیم به طوری که کار و رفتار پلیس با چند دهه قبل قابل مقایسه نیست.