آرشیو دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۴
ایران زمین
۲۰

ضرورت ایجاد گمرک، ویژه صادرات ماهیان زینتی در استان مرکزی

با توجه به ظرفیت های پرورش ماهیان زینتی استان مرکزی، ایجاد گمرک ویژه صادرات این ماهیان از اولویت های استان است و می طلبد ایجاد این پایانه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، «مهدی جان محمدی»، کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نبود پایانه ویژه صادرات شیلاتی، کمبود آب و افزایش قیمت خوراک و لوازم جانبی مورد نیاز آبزی پروری را از مهم ترین مشکلات این بخش در استان مرکزی دانست و گفت: سالانه یک میلیون و 500 هزار قطعه ماهیان زینتی در استان مرکزی تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: تخم بچه ماهیان زینتی از کشورهای تایلند، اندونزی ومالزی به استان وارد و بیشتر این ماهی ها در شهرستان محلات پرورش داده می شوند. استان مرکزی با تولید این میزان ماهی زینتی رتبه نخست را در این حوزه به خود اختصاص داده و عمده این آبزیان زینتی به کشورهای افغانستان و عراق صادر می شود. 53مورد بازدید نظارت بهداشتی و یکهزار و 447 مورد نمونه برداری تصادفی برای مقابله با شیوع بیماری در بین واحدهای آبزی پروری استان انجام شده و نتیجه پایش های امسال از سطح واحدهای آبزی پروری استان، موردی از بیماری های ویروسی از جمله سندروم خونریزی دهنده در این واحدها را نشان نداده است. جان محمدی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز و شیوع احتمالی بیماری های ویروسی در واحدهای آبزی پروری استان، تخم ماهی وارداتی به مدت 21 روز قرنطینه و پس از انجام آزمایش ویروسی و نبود بیماری اجازه فروش صادر می شود.