آرشیو چهار‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۴۴
تاریخ و اقتصاد
۳۰
نمایه

مهاجران کار و انقلاب مشروطه

تاثیر مبارزات انقلابی روسیه حتی قبل از آغاز انقلاب (1905) در ایران آشکار می شد. عامل ایجاد این تاثیر قبل از همه کسانی بودند که از ایران به ماورای قفقاز، خاصه به باکو، آمد و رفت می کردند.

در سال 1904 تعداد کارگران ایرانی در باکو قریب 7 هزار نفر بود که 22 درصد مجموع کارگران باکو را تشکیل می داد. کار در ماورای قفقاز، به خصوص در موسسات صنعتی باکو، در محیط کارگرانی که مبارزه انقلابی آنان را رزمندگان انقلابی هدایت می کردند و شرکت در اعتصابات کارگران باکو-تمام اینها- کارگرانی را که از ایران آمده بودند، با روح انقلابی تربیت می کرد. برای اجرای کار مردمی در بین کارگران آذربایجانی در سال 1904 به ابتکار یکی از سازمان دهندگان انقلاب روسیه، گروه سوسیال-دموکرات (همت) تشکیل شده بود که در راس این سازمان «م. عزیز بگوف» و «آ. جا پاریدزه» قرار داشتند.

بین انقلابیون باکو و سازمان «همت» ارتباط محکمی برقرار بود. ایرانیانی که از باکو به میهن خود بازمی گشتند، ایده های مبارزه انقلابی علیه دولت، فئودال ها و امپریالیسم را نیز همراه می آوردند. نزدیکی با روسیه و وجود ارتباط نزدیک با آن برای رشد افکار دموکراتیک در ایران و توسعه جنبش انقلابی وضع مساعدی ایجاد می کرد. طبیعی است که در این شرایط شدت بیش از حد تضادهای اجتماعی در ایران و تاثیر عظیم جنبش انقلابی روس بر این کشور، شکست تزاریسم روس در جنگ ژاپن و انقلاب سال 1905 روسیه تکان شدیدی به جنبش انقلابی ایران وارد کرد.

منبع: ایوانف، انقلاب مشروطیت ایران، ترجمه آذر تبریزی، انتشارات شبگیر، 1357.