آرشیو پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۲۰۵
سیاست نامه
۵

کتابخانه

آینده زنان

سوالی که سیمون دوبوار در سال 1949 در کتاب مشهورش «جنس دوم» مطرح کرد، این بود: «زن چیست؟» او بر این باور بود که زن چیزی نیست جز نتیجه و محصول نیروهای اجتماعی و اقتصادی. به عقیده او، زن از شکم مادر، زن متولد نمی شود بلکه تحت شرایط اجتماعی و اقتصادی است که به زن تبدیل می شود. هلن فیشر نویسنده «جنس اول» مردم شناسی است که اعتقاد دارد آینده، متعلق به زنان است. او در این کتاب این ادعا را تشریح می کند. این محقق با استفاده از تحقیقاتی که داشته، نشان می دهد چطور استعدادهای ذاتی زنان در قرن بیست و یکم، دنیای امروز را تغییر می دهد و آنان را به رهبرانی مطلوب و شکل دهندگانی موثر در کسب و کار اجتماعی مبدل می کند.فیشر در این کتاب با نگاهی به دوره های تاریخی گذشته، نشان می دهد که چطور، ساختار خاص ذهن زن، زنان را قادر می سازد تا شیوه تفکر شبکه ای یا تفکر ترکیبی را در پیش بگیرند، در حالی که شیوه تفکر ذهن مردانه، گام به گام و همراه با تمرکز کامل حواس و تفکیک سازی موضوعات است. «جنس اول» با عنوان فرعی «توانایی های زنان برای دگرگونی جهان» نوشته هلن فیشر با ترجمه نغمه صفاریان پور برای بار سوم توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است.

در مورد هوش مصنوعی

ملانی میچل خود می گوید «در سال 1984 هنوز اصطلاح سیستم های پیچیده را نشنیده بودم، گرچه این گونه اندیشه ها پیش از آن به فکرم راه یافته بودند. دانشجوی سال اول دوره تحصیلات تکمیلی علوم کامپیوتر در دانشگاه میشیگان بودم و هدفم مطالعه در مورد هوش مصنوعی بود، یعنی اینکه چگونه کامپیوترها را وادار کنیم تا مانند آدم ها فکر کنند.

ایده نوشتن این کتاب وقتی شکل گرفت که برای سخنرانی یادبود لم در سانتافه در ایالت نیومکزیکو از من دعوت شد. مجموعه سخنرانی های سالانه ای در مورد سیستم های پیچیده برای عموم، که به یادبود ریاضیدان بزرگ استانیسلاو لم برگزار می شود، عنوان رشته سخنرانی های من این بود: گذشته و آینده علوم پیچیدگی. این کتاب به گفته نویسنده اش برای این نوشته شده که نسخه بسیار تعمیم یافته ای از آن سخنرانی ها باشد؛ نسخه ای که روی کاغذ آمده است. این کتاب درباره پرسش هایی است که میچل و عده ای دیگر را در جامعه سیستم های پیچیده، در گذشته و حال، مجذوب خود کرده است. «سیری در نظریه پیچیدگی» کتابی است اثر ملانی میچل دانشمند پیشگام در سامانه پیچیده و استاد پژوهشگر موسسه سنتا فه و استاد علوم رایانه در دانشگاه ایالتی پورتلند ایالات متحده امریکا. این کتاب در سال 2009 منتشر شد. این کتاب به تازگی برای بار سوم توسط انتشارات نشرنو منتشر شده است.

شکل گیری کلام شیعه

امام محمد باقر(ع) یکی از برجسته ترین دانشمندان عصر خود بود و نقشی با اهمیت در تاریخ ادوار نخستین اسلام بازی کرد. «نخستین اندیشه های شیعی» در واقع اولین توصیف نظام مند از زندگی، کارها و تعلیمات پنجمین امام شیعیان در تاریخ اولیه اسلام است که برای علاقه مندان به مطالعات مربوط به حقوق، تاریخ، الاهیات اسلامی و همچنین شیعیان امروزی می تواند بسیار سودمند باشد.«نخستین اندیشه های شیعی» نوشته ارزینا آر. لالانی است که با ترجمه فریدون بدره ای توسط انتشارات فرزان روز برای دومین بار به چاپ رسیده است. متن انگلیسی این کتاب در آبان ماه سال 1381 برنده جایزه «کتاب ولایت» سال جمهوری اسلامی ایران شد و خانم لالانی نیز برای دریافت جایزه خود به ایران آمد و در مراسمی که به همین مناسبت در شهر یزد برگزار شده بود، شرکت کرد. نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب می نویسد: «این کتاب نقشی را که امام محمد باقر(ع) در تکامل اندیشه شیعی داشته است بررسی می کند. قدرت امام محمد باقر(ع) اعتقاد به این امر بود که پیامبر(ص) علنا و آشکارا علی(ع) را با نص به جانشینی خود برگزید.»

از مهم ترین سرفصل های این کتاب می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛ اندیشه امامت پیش از امام باقر، جنبه هایی از زندگی و سیره امام باقر، امام باقر و غلات، ایمان، تقیه، توحید، حوزه های غیر شیعی، سهم امام باقر در فقه شیعه و… .