آرشیو چهار‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۲۲
زندگی: سلامت
۱۴
روان سالم

چرا یاد نمی گیری!؟

دکتر مهرنوش دارینی (روان شناس و مشاور)

اختلال یادگیری به معنی نارسایی در یک یا چند فرآیند روانشناختی در زمینه فهمیدن و به کار بردن زبان اعم از کلامی یا نوشتاری است که به صورت نارسایی در زمینه گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن، هجی کردن یا خواندن، نوشتن و حساب کردن بروز می کند.

بنابراین باید مشخص شود دانش آموز، اختلال یادگیری دارد یا خیر. همچنین باید بررسی شود بهره هوشی دانش آموز در چه سطحی است.

چنانچه دانش آموز از بهره هوشی کافی برخوردار باشد ولی همچنان در یادگیری مشکل داشته باشد، فرضیه مبتلا بودن به اختلال یادگیری پررنگ تر می شود. این اختلال زمانی تشخیص داده می شود که پیشرفت درسی فرد به طور چشمگیری پایین تر از سطح مورد انتظار سنی، درسی یا هوشی وی باشد.

برخی دانش آموزان مشکلی در زمینه یادگیری ندارند بلکه علاقه و انگیزه آنها برای یادگیری کم است یا ممکن است به دلیل کمال گرایی و نمره گرایی، با کوچک ترین ناکامی و شکست احساس ترس کنند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و برای درس خواندن تلاش نکنند.

استرس و اضطراب تاثیر زیادی روی روند یادگیری دانش آموزان دارد و این استرس می تواند توسط والدین، اولیای آموزشی مدرسه یا گروه همسالان به دانش آموزان منتقل شود.

چنانچه والدین اصرار بر یادگیری سریع فرزند خود داشته باشند باعث می شوند تا فرزندشان در فرآیند یادگیری دچار استرس شود و از این که نتواند مساله ای را حل کند، احساس ناخوشایندی را تجربه کند.

برخی والدین زمانی که مطلبی را به فرزند خود توضیح می دهند، صبورانه رفتار نمی کنند و یا ممکن است فرزند خود را حواس پرت و یا خنگ خطاب کنند و این نوع رفتار باعث سرخوردگی، احساس خشم، اضطراب، ترس از شکست در دانش آموز می شود. در نوع شدیدتر می تواند علائمی مانند اختلال در اشتها، اختلال در خواب، ناخن جویدن، خلق پایین و افسردگی را به دنبال داشته باشد. لازم است مشخص شود بهره هوشی دانش آموز طبیعی است و همچنین با انجام تست های خاص مشخص شود دانش آموز دچار اختلال یادگیری نیست. در این شرایط با توجه به بازه سنی و پایه تحصیلی می توان مداخلات درمانی را آغاز کرد.

اجتناب از سرزنش و تهدید و مقایسه نکردن دانش آموز با شاگردان زرنگ می تواند کمک کند تا دانش آموز خودش را پیدا کند. بنابراین علاوه بر رفتار درمانی لازم است خانواده و مراقب اصلی دانش آموز مورد مشاوره قرار بگیرد تا شیوه برخورد صحیح را بیاموزد.