آرشیو پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۷
ایران زمین
۱۹

ضرورت ورود شهرداری به عرضه پرندگان وحشی حرام گوشت در بازار اهواز

بررسی های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان حاکی از عرضه پرندگان حرام گوشت در بازار اهواز توسط دستفروشان است و این در حالی است که شهرداری این شهر به این موضوع ورود نکرده و اقدامی برای جمع آوری عرضه کنندگان این پرندگان انجام نمی دهد.به گزارش ایرنا، «احمدرضا لاهیجان زاده»، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: پرندگانی که برخی صیادان برای فروش به بازار می آورند پرندگان وحشی و حرام گوشت هستند که پس از کندن پوست شان آنها را برای فروش عرضه می کنند. شهرداری اهواز و دامپزشکی باید با ورود جدی به این موضوع وظیفه نظارتی خود را ایفا کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه این گونه پرندگان می توانند ناقل بیماری باشند، توضیح داد: طی 2 سال گذشته دامپزشکی اعلام کرد که بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شیوع پیدا کرده و امکان انتقال این بیماری به انسان نیز وجود دارد، این واقعیت لزوم کنترل بیشتر بازار عرضه را مضاعف می کند.لاهیجان زاده به صید غیرمجاز ماهی ها اشاره و بیان کرد: اخیرا صیادان غیرمجاز با استفاده از برق اقدام به صید ماهی می کنند که موجب کشتار دسته جمعی و از بین بردن تنوع زیستی می شوند و علاوه بر ماهی ها گونه های دیگر را نیز نابود می کنند. در حال حاضر صیادان در هورالعظیم، تالاب شادگان و برخی رودخانه های استان با استفاده از شوک الکتریکی با یک کابل برق اقدام به صید ماهی می کنند. لذا این موضوع را در شورای تامین استان مطرح می کنیم تا تصمیم لازم اتخاذ شود. صید با برق در تخمک گذاری ماهی ها اثر منفی می گذارد و موجب کاهش ذخیره ژنتیکی آبزیان می شود.

لاهیجان زاده به مهاجرت پرندگان اشاره کرد و گفت: طی ماه آینده مهاجرت پرندگان را در پیش داریم و با توجه به اینکه آبگیرهای خوزستان منحصر به فرد هستند پرندگان زیادی به این استان می آیند. مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به صیادانی که اقدام به صید این پرندگان می کنند، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی وجود صیادان در هورالعظیم است که از مرزبانی می خواهیم تردد ها در این منطقه را کنترل کنند.