آرشیو پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۷
ایران زمین
۱۹

روی خط خبر

مهاجرت پرندگان زمستان گذر به چهارمحال و بختیاری

گروه ایران زمین/ مهاجرت پرندگان زمستان گذر به تالاب های بین المللی چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

«شهرام احمدی» مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: کوچ پرندگان از نیمه مهرماه آغاز شده ودر حال حاضر بیش از 40 هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب های چغاخور و گندمان زمستان گذرانی خود را شروع کرده اند. وی افزود: این پرندگان مهاجر از زیستگاه های کشورهای آسیای میانه و منطقه سیبری به تالاب های استان کوچ می کنند.

به گفته وی پرندگان مهاجر آبزی شامل خوتکا، انواع اردک ها، کشیم ها و چنگرها و کنار آبزی مانند حواصیل، اگرت ها و لک لک ها است.

لزوم مشارکت مردم در جلوگیری از تخریب منابع طبیعی

گروه ایران زمین/ مهم ترین راهکار برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد است.

«الیاس تاج الدینی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مردمی کردن حفاظت از مراتع و جنگل ها سبب حفاظت بیش از پیش این سرمایه عظیم می شود که باید به عنوان یک امانت سالم به آیندگان برسد.

تاج الدینی با تاکید بر اینکه تشکل های مردم نهاد در زمینه حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در تمامی مناطق باید ایجاد شود، اضافه کرد: طرح کاداستر اراضی با هدف جلوگیری از تصرفات و رانت خواری ها و همچنین رعایت حقوق مردم و منابع ملی در کشور در دست اجراست.

ورود بیش از 5 میلیون مترمکعب سیلاب به سدهای خراسان شمالی

سیلاب اخیر، 5 میلیون و 300 هزار مترمکعب آب وارد مخازن سدهای خراسان شمالی کرد.

«وحید واسطه»، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیشترین ورودی سیلاب به مخازن سدها، در سد «شیرین دره» با 2 میلیون و 400 هزار مترمکعب به ثبت رسیده است. در سیلاب اخیر، میزان ورودی و سرعت سیلاب به مخزن سد شیرین دره بسیار بالا بود به حدی که سبب تلاطم در رسوب های ته نشین شده در دریاچه آن شد. تلاطم ایجاد شده در مخزن سد سبب افزایش میزان گل و لای در آب شده و به ناچار آن را از چرخه مصرف آشامیدنی خارج کرد.