آرشیو یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۴۷
بازار دیجیتال
۲۶
نورسیده

ابداع عینک هوشمندی که تصاویر را مستقیما روی چشم نمایش می دهد

ایسنا : محققان موسسه تحقیقاتی «Leti» کانسپت عینکی را منتشر کردند که به جای استفاده از لنز، تصاویر را مستقیما روی چشم به نمایش می گذارد. محققان به تازگی موفق شدند راه جدیدی را برای ساخت عینک های هوشمند «واقعیت افزوده» (Augmented Reality) به کار گیرند که به جای استفاده از لنز، تصاویر در آن مستقیما روی چشم به نمایش گذاشته می شوند. «واقعیت افزوده» یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم است که عناصری را پیرامون دنیای واقعی می افزاید.

این عناصر براساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط حسگرهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده های GPS است، ایجاد می شود. با کمک تکنولوژی پیشرفته واقعیت افزوده می توان اطلاعات مرتبط با دنیای واقعی پیرامون کاربر را به صورت تعاملی و دیجیتالی به وی ارائه کرد. همچنین می توان اطلاعات مرتبط با محیط و اشیای اطراف را روی دنیای واقعی نگاشت. نمونه اولیه تولید شده از این عینک قادر به نمایش ویدئو روی عینک نیست. «کریستوفر مارتینز» رهبر این تیم تحقیقاتی از موسسه تحقیقاتی «Leti» اظهار کرد: ایده مقدماتی ساخت این فناوری در ابتدا در پی ساخت عینکی بود که کوچک باشد و احساسی مانند عینک های معمولی ایجاد کند. وی ادامه داد: توسعه این کانسپت به قوه تخیل بالایی نیازمند است زیرا در این عینک اجزای بزرگ چشمی حدف شد و از خود چشم برای شکل دادن به تصاویر استفاده شد.

وی افزود: ما تصاویر را روی سطح شیشه عینک نمی اندازیم. به جای آن اطلاعاتی را روی عینک می اندازیم که در قالب «فوتون» (واحد کوانتومی نور یا هر نوع تابش الکترومغناطیسی) منتشر می شوند تا تصاویر گوناگون را روی چشم ایجاد کنند. این عینک «پیکسل»های انفرادی را روی چشم به نمایش می گذارد سپس مغز این پیکسل ها را به تصویر ترجمه می کند. «پیکسل» کوچک ترین جزء ساختاری یک تصویر است.البته تاکنون تنها طراحی های اولیه این عینک صورت گرفته است. محققان معتقدند اولین مدل این عینک 300 در 300 پیکسل خواهد بود.شیشه نمایشگر محصول نیز تنها به شکل مربعی محدود نخواهد بود. عناصر «هولوگرافی» که در این عینک استفاده خواهند شد در شبکیه چشم کاملا متفاوت به نمایش درخواهند آمد.