آرشیو دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۹۰۰
سیاسی
۲

قاسم افتخاری: برجام هسته ای بدون برجام داخلی پایدار نمی ماند

استاد پیشکسوت علوم سیاسی و روابط بین الملل می گوید: پیوسته در جلسات مختلف حمایت خودم را از برجام اعلام کرده ام اما از همان روز اول انعقاد برجام اعلام کرده ام که برجام هسته ای نیاز به یک برجام داخلی هم دارد که بدون آن پایدار نخواهد ماند. به گزارش ایرنا، قاسم افتخاری در نشست بررسی علمی چالش رابطه ایران و امریکا در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: اینکه الان با امریکا مذاکره کنیم یا نه، خیلی موضوعیت ندارد و حتی اگر مذاکره هم بکنیم به معنی حل مشکل نخواهد بود. چرا این حرف را می زنم چون تجربه برجام جلوی چشمانم است.

وی ادامه داد: در برجام توافقی صورت گرفت ولی در نهایت چه اتفاقی افتاد؟ این برجام نیاز به یک برجام دیگری دارد تا سرمایه گذاری خارجی در کشور ما اتفاق بیفتد. وی افزود: ایران برای دیگر کشورها و سرمایه گذاران خارجی از لحاظ اقتصادی جذابیت ندارد، از این رو اگر ترامپ هم تغییر کند اتفاقی نخواهد افتاد.

از آقای اوباما هم آدم نرم تری بیاید، نباید انتظار هجوم سرمایه گذاران خارجی به ایران را داشته باشیم. چون سرمایه گذار به دنبال سودش است و به مسائل دیگر کاری ندارد و با شرایط فعلی ما سرمایه گذار اعتماد نخواهد کرد. از طرف دیگر هم در دنیای امروز بدون سرمایه گذاری خارجی به دلیل وجود رقابت شدید و تکنولوژی که هر روز به روز می شود، نمی توان توسعه پیدا کرد.

استاد بازنشسته دانشگاه تهران سپس با انتقاد از برخی افراد تاثیرگذار در کشور که دشمنی با امریکا را ابدی می دانند، گفت: عده ای در این کشور فکر می کنند اگر نظام جمهوری اسلامی با امریکا دشمنی نکند، دیگر هویتی نخواهد داشت بنابراین با هر مذاکره ای که این دشمنی را کاهش بدهد، مخالفت می کنند.