آرشیو چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۵۰
خبر
۶

خارج از معمول

نرخ 4200 تومان از کجا درآمد؟

ایرنا : احمد توکلی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در یک نشست خبری نرخ دلار 4200 تومانی را زیر سوال برد. او گفت: «نرخ 4200 تومان برای دلار از کجا درآمد؟ در کمیسیون اقتصادی مجمع از مسوولان بانک مرکزی پرسیدم عدد 4200 تومانی را از کجا به دست آوردید. گفتند ppp، یعنی سبدی از کالا و خدمات در نظر بگیرید و با سبدی مشابه در آمریکا مقایسه کنید، اگر این سبد در ایران 50 هزار تومان و در آمریکا 10 دلار شد، می گویند دلار پنج هزار تومان می ارزد.»توکلی ادامه داد: «چند اشکال به مقایسه سبد کالا و خدمات وارد است، نخست اینکه دو کشور باید از نظر صنعتی در سطح مشابه باشند، همچنین، باهم رابطه تجاری داشته باشند و سوم اینکه دو کشور باید بازار رقابتی و آزاد داشته باشند.»

ارز دولتی برای غذای دانشجویان پزشکی

مهر : معاون وزیر بهداشت از مذاکره با وزارتخانه های صنعت و جهادکشاورزی برای تامین مواد اولیه غذایی دانشگاه های علوم پزشکی با ارز 4200 تومانی خبر داد.دکتر محمدرضا فراهانی افزود: با توجه به هزینه دانشگاه ها برای تامین غذای دانشجویان و اینکه قیمت ها از سوی پیمانکاران بیشتر نشود، مذاکراتی با وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و همچنین جهاد کشاورزی برای تامین مواد اولیه مانند روغن، برنج و گوشت برای دانشگاه ها به قیمت حمایت شده و ارز 4200 تومانی انجام شده است.وی افزود: جای نگرانی وجود ندارد و برای تامین مواد اولیه تغذیه دانشگاه ها و خوابگاه ها از جمله روغن و برنج دستورات لازم داده شده است.

30 میلیون لیتر قاچاق روزانه بنزین

ایسنا : رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس میزان تقریبی قاچاق سوخت در کشور را اعلام کرد. محمدرضا پورابراهیمی گفت: متوسط مصرف روزانه کشور 70 میلیون لیتر بوده که طبق گزارش ها الان به 100 میلیون لیتر رسیده است و در حقیقت تاراج اموال عمومی کشور را شاهد هستیم، بنابراین طرح سهمیه بندی سوخت برای فرد یا خودرو در نظر گرفته شده است.او افزود: شرایط ما در اقتصاد کشور خاص، اما قابل کنترل و مدیریت است، امروز خدمت به مردم فقط انجام مسوولیت نیست، خدمت به مردم تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان اوجب واجبات است.