آرشیو چهار‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۵۰
فرهنگ و هنر
۳۲

بازسازی موزه هنرهای معاصر 6 ماه به تعویق افتاد

در حالی که پیش از این آبان ماه به عنوان پایان بازسازی و موعد بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران اعلام شده بود، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی ابراز امیدواری کرد بهسازی این موزه در اردیبهشت 98 به پایان برسد!

به گزارش خبرگزاری فارس هادی مظفری، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی درخصوص ضرورت مرمت موزه هنرهای معاصر، روند پیشرفت بهسازی موزه، مرمت بنا، گالری ها، گنجینه و محوطه موزه گفت: پروژه بهسازی موزه هنرهای معاصر تهران در اردیبهشت ماه سال 97 آغاز شد. در ابتدا مدیران وقت مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر پیش بینی کرده بودند که این پروژه ظرف چهار پنج ماه به پایان می رسد؛ ولی در زمان بندی دو نکته محاسبه نشده بود؛ نخست اینکه برنامه زمان بندی حدسی بوده و مدیریت پروژه و جبهه های کاری در آن لحاظ نشده بود و دوم پیش بینی مالی پروژه بود که در این مدت دچار نوسانات شد. مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به اهمیت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران ادامه داد: بهسازی و مرمت گنجینه یکی از دغدغه های جدی ما است. فضای نگهداری آثار تهویه مناسب نداشت و تقریبا هوای داخل گنجینه با هوای گالری برابر بود. تلاش ما بر این بود که تا حد امکان بتوانیم فضای گنجینه را افزایش دهیم. پیش بینی اولیه برای ساخت این گنجینه، نگهداری 600 تا هزار اثر بود اما در حال حاضر بیش از 3200 اثر در این گنجینه نگهداری می شود.

مساله دیگری که دغدغه ما در مورد گنجینه موزه هنرهای معاصر است تجهیز گنجینه به سیستم های هوشمند است. شاید توجه اکثر افراد به ساختمان و بنای موزه باشد؛ اما آنچه ذهن مرا به شدت مشغول کرده، سیستم BMS و آتش نشانی است. او افزود: لازم است به نگرانی اهالی فرهنگ و هنر در مورد نگهداری آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر پاسخ دهم در دو تا از گالری ها به صورت موقت سیستم ریلی و شبکه ساخته و نصب شده و زمانی که لازم باشد گنجینه را مرمت کنیم و آثار با دقت و نظارت کامل به گنجینه موقت که با درهای ضد سرقت و دوربین های مدار بسته امنیت آنها تامین شده است، منتقل خواهند شد. وی گفت: تاکنون 140 روز کاری از این پروژه گذشته و ما 40 درصد پیشرفت داشته ایم.