آرشیو شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۵۲
دنیا
۴

در بخش غربی کاخ سفید دو دستگی به وجود آمده است

دوئل تمام عیار دو «جان»

دنیای اقتصاد : دو «جان» مستقر در کاخ سفید بر سر موضوع مهاجران به جان هم افتادند. به گونه ای که سی ان ان از یک مشاجره سرسختانه یاد می کند. این دو روز پنج شنبه در مورد بحث های اخیر مهاجران از مرزهای جنوبی آمریکا سر یکدیگر قریاد کشیدند. این برای کاخ سفید که دو مشاور ارشد در آن بر سر هم فریاد کشیده اند، تلخ و گزنده بوده است. در این راستا گزارش شده که مشاجره داغ جان کلی رئیس کارکنان و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیرامون موج جدید مهاجران در مرزهای جنوبی آمریکا به داد و فریاد تبدیل شد.

روز پنج شنبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توییتری تهدید کرد در صورتی که مکزیک کاروان های مهاجران آمریکای جنوبی را در مرزهای خود متوقف نکند، واشنگتن از ارتش خود استفاده می کند و مرزها را خواهد بست. هرچند هنوز ترامپ برای این ادعای خود مدرک و مستندی ارائه نکرده که مکزیک در این ماجرا دست دارد اما او این کشور را تهدید کرده است که به طور کامل مرزهای خود را خواهد بست. موضوع مهاجران با نزدیک شدن کاروان های چند صد هزار نفری مهاجران آمریکای جنوبی به مرزهای ایالات متحده بحرانی شده و ترامپ دموکرات ها را متهم اصلی ضعف قوانین ضدمهاجرتی و کنترل مرزها می داند.

ترامپ که به گفته برخی منابع در ابتدای مشاجره کلی و بولتون حضور داشته و بحث آنها را شنیده است اما پس از خروج از کاخ سفید در پاسخ به خبرنگاران هرگونه اطلاع از این بحث را تکذیب کرد. گفته می شود علت آغاز مشاجره مشاوران ارشد ترامپ متهم شدن کریستین نیلسن، وزیر امنیت داخلی ترامپ از سوی بولتون به ضعف در دفاع از مرزها بوده است. نیلسن زمانی که «کلی» پیش از تصدی سمت ریاست کارکنان کاخ سفید، وزارت امنیت داخلی را بر عهده داشت، معاون وی بوده و این امر باعث شده که کلی در مقام دفاع از نیلسن برآید. منابع آشنا به این موضوع می گویند شدت داد و فریادهای کلی و بولتون به حدی بوده که دیگر کارکنان کاخ سفید گفته اند یکی از آنها حتما استعفا می دهد. اما سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید با تکرار اتهام های ترامپ علیه دموکرات ها گفت: ما اگرچه در حل موضوع مهاجرت غیرقانونی احساساتی هستیم، اما از دست همدیگر عصبانی نمی شویم. او افزود: آنهایی (دموکرات ها) باید خجالت بکشند که برنامه را روی باز بودن مرزها متمرکز کرده اند.