آرشیو شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۵۲
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

آغاز صدارت امیرکبیر

27 مهرماه 1227 ه.ش صدارت میرزاتقی خان فراهانی، مشهور به امیرکبیر آغاز شد. محمد شاه شب شنبه 14 شهریور 1227 در سن 42 سالگی درگذشت. کاردار سفارت انگلیس با فرستادن پیکی این خبر را به ناصر الدین میرزا در تبریز رساند. میرزا فضل الله نصیرالملک، پیشکار ناصرالدین شاه در تامین و تنظیم مقدمات حرکت شاه به تهران درماند و میرزاتقی خان مامور این کار شد.

میرزاتقی با استقراض سی هزار تومان از یک تاجر تبریزی و تدارک نیروی نظامی کافی همراه شاه راهی تهران شد. شاه پس از شش هفته به تهران رسید. میرزاتقی خان برای حفظ شان شاه جوان از آمدن چند تن از دوستان نزدیک شاه به تهران جلوگیری کرد و دلیل وی این بود که این افراد با ناصرالدین میرزا از کودکی مانوس بوده اند و احترام مقام جدید وی را رعایت نخواهند کرد. در این مدت مهد علیا در تهران مشغول هماهنگی با سفارت انگلیس برای به قدرت رساندن افراد مورد نظرش بود و میرزا آقاخان نوری را که به قم تبعید شده بود، به تهران فراخواند. میرزا نصرالله صدرالممالک که خود را نامزد اصلی صدارت می دانست در منزل حاجی میرزا آقاسی منزل کرده بود و مشغول دسیسه چینی علیه میرزاتقی خان بود. اما شاه که به تهران رسید بلافاصله میرزاتقی خان را به مقام صدارت برگزید و لقب امیرکبیر را به وی اعطا کرد. عین فرمان شاه چنین است: ما تمام امور ایران را به دست شما سپردیم و شما را مسوول هر خوب وبدی که اتفاق می افتد، می دانیم. همین امروز شما را شخص اول ایران کردیم و به عدالت و حسن رفتار شما با مردم کمال اعتماد و وثوق داریم. به جز شما به هیچ کس دیگر چنین اعتقادی نداریم و به همین جهت این دستخط را نوشتیم.

لایحه منع مداخله در معاملات دولتی

27 مهر 1337 دولت وقت لایحه منع مداخله وزیران، نمایندگان مجلس و کارمندان دولت و موسسات عمومی را درهرگونه معاملات دولتی به مجلس داد که بعدا به تصویب رسید. دولت وقت متعاقب این لایحه، دو روز بعد لایحه «از کجا آورده ای؟» را به مجلس ارائه کرد که آن هم به تصویب رسید؛ اما جز یک سال و اندی به اجرا درنیامد. این از جنجالی ترین قانون های معلق به شمار آمده است.