آرشیو یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۵۳
دنیا
۴

خبر

کاهش رتبه اعتباری ایتالیا

دنیای اقتصاد : موسسه اعتبارسنجی «مودیز» یکی از سه موسسه رتبه سنجی معتبر جهان، رتبه بدهی های ایتالیا را کاهش و تنها یک سطح بالاتر از «بی ارزش» قرار داد. این موسسه دلیل ارزیابی کاهشی خود را «برنامه های بوجه ای دولت» این کشور اعلام کرده است؛ بودجه ای که براساس پیش بینی ها کسری آن در سال آینده به 4/ 2 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد رسید (سه برابر بزرگ تر از هدف گذاری قبلی).

با این حال اعلام چشم انداز «باثبات»، اندکی از نگرانی های سرمایه گذاران کاسته است. به گزارش گروه اقتصاد بین الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، «رویترز» خبر داد که تنها 5 ماه پس از هشدار درباره کاهش احتمالی رتبه اعتباری سومین اقتصاد بزرگ ناحیه یورو، روز جمعه «مودیز» رتبه اعتباری ایتالیا را از «Baa2» به «Baa3» کاهش داد. به ادعای این موسسه، حرکت به سمت سیاست های مالی انبساطی، بدهی دولتی ایتالیا را به جای کاهش به حدود 130 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش خواهد داد. موسسه اعتبارسنجی «فیچ» نیز روز جمعه در بیانیه ای هشدار داد چالش های مالی دولت ایتالیا، رتبه بدهی این کشور را با فشارهای روزافزونی مواجه ساخته است. در ماه آگوست، تحت تاثیر چشم انداز مالی ضعیف دولت تازه روی کار آمده ایتالیا، این موسسه چشم انداز رتبه «BBB» این کشور را «منفی» اعلام کرده بود. براساس این بیانیه، کاهش رتبه اعتباری دولت ایتالیا احتمالا به وخیم تر شدن وضعیت اعتباری بانک های این کشور خواهد انجامید.

پاکستان علیه هند

پایگاه خبری پی تی آی : دولت پاکستان اعلام کرد که خرید سامانه های دفاع هوایی اس-400 روسیه توسط هند باعث بی ثباتی و از سرگیری رقابت تسلیحاتی در منطقه می شود. وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد: برنامه هندوستان باعث بی ثبات شدن وضعیت استراتژیک در جنوب آسیا و از سرگیری رقابت تسلیحاتی است. این وزارتخانه همچنین بر تعهد پاکستان در راستای تضمین دفاع ملی و سیاست حفظ بازدارندگی حداکثری و تعادل استراتژیک در منطقه تاکید کرد. در ماه جاری میلادی، دولت دهلی نو توافق خرید سامانه های اس-400 از روسیه به ارزش 43/ 5 میلیارد دلار را امضا کرد. این توافق پس از دیدار میان نارندرا مودی، نخست وزیر هند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به امضا رسید. با وجود آنکه آمریکا نیز به کشورها در تجارت با بخش های دفاعی و اطلاعاتی روسیه هشدار داده، دولت هند اقدام به خرید این سامانه های دفاع موشکی کرده است.