آرشیو دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۴۵۴
باشگاه اقتصاددانان
۲۹

پیامدهای اقتصادی یک قتل سیاسی

احسان آذری نیا

سه هفته پیش یعنی در ابتدای ماه جاری میلادی، جمال خاشقجی روزنامه نگار و منتقد مشهور عربستانی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد. از همان ابتدا مقامات ترکیه اعلام کردند او از سوی ماموران حکومت عربستان به قتل رسیده است؛ اما عربستان تا روز جمعه این ادعا را رد می کرد. بامداد روز شنبه، در نهایت عربستان کشته شدن این روزنامه نگار را پذیرفت؛ اما اعلام کرد این قتل در یک درگیری رخ داده است.

در سه هفته اخیر واکنش های مختلفی به موضوع ناپدید شدن خاشقجی نشان داده شده است. در آمریکا عده ای از اعضای کنگره این کشور از ترامپ خواسته اند علیه عربستان موضع گیری کند و تحقیقات مستقل در این زمینه انجام شود. همچنین مدیران تعدادی از شرکت های بزرگ فناوری آمریکا اعلام کرده اند همکاری خود با این کشور را تا مشخص شدن سرنوشت این روزنامه نگار متوقف خواهند کرد.

موضوع قتل خاشقجی از جنبه های مختلف بسیار پراهمیت است؛ زیرا بر روابط کنگره با دولت ترامپ، بازار نفت، برنامه های دولت عربستان در حوزه مدرن سازی اقتصاد این کشور، جایگاه ترامپ و خانواده اش در ساختار سیاسی و اقتصادی آمریکا و… تاثیر خواهد داشت.اما پیش بینی می شود ترامپ به هر قیمت روابط خود با عربستان به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را حفظ کند. ترامپ اعلام کرده برای حفظ فرصت های شغلی در آمریکا و مهار ایران به همکاری با عربستان نیاز است. از سوی دیگر عربستان چندی پیش اعلام کرده بود اگر اقدامی علیه این کشور انجام شود با اقدامی بزرگ تر پاسخ خواهد داد.

در مطالب حاضر به جنبه های مختلف قتل روزنامه نگار عربستانی، مواضع ترامپ، اثرات این حادثه بر قیمت نفت و روابط کنگره و دولت ترامپ، غلبه منابع در روابط عربستان با شرکت های فناوری آمریکا و موضع گیری های نمایندگان کنگره درخصوص قتل خاشقجی اشاره شده است.