آرشیو سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۰۷
فرهنگی
۸
هنر

از استاد غلامحسین امیرخانی تقدیر شد

دردانه نستعلیق ایران

غلامحسین امیرخانی، پدر خوشنویسی ایران، طی مراسمی، دیروز، در موزه خوشنویسی ایران مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفت. استادی که از جمله چهره های ماندگار کشور به شمار می رود و در شیوه نستعلیق امضا و خط خاص خودش را دارد. به گزارش «ایران»، در این مراسم کرمعلی شیرازی یکی از استادان خوشنویسی، امیرخانی را شخصیتی اجتماعی و تاثیرگذار در مجامع هنری برشمرد و گفت: استاد امیرخانی تمام عمرش را صرف آموزش خوشنویسی کرده است و سه نسل کشور با آثار و آموزه های او عجین هستند. در ادامه برزین ضرغام، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اشاره به راه اندازی نخستین موزه خوشنویسی در ایران، این موزه را دارای گنجینه آثار هنرمندان این حوزه و کتابخانه ای از تالیف های هنرمندان و استادان خوشنویسی خواند.

علی اشرف صندوق آبادی، یکی از اعضای شورای عالی خوشنویسان ایران هم در این مراسم امیرخانی را پدری دانست که با شاگردان خود مثل فرزندان خود رفتار کرده و می کند. محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی تهران هم در این مراسم گفت: استاد امیرخانی استادی است که برای انسانیت حاضر به معامله با هیچ کس نیست و برای سرافرازی ایران از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

او اضافه کرد: افرادی مشابه استاد امیرخانی، حال مردم را خوب می کنند و از تمام دارایی های خود استفاده می کنند تا بتوانند اخلاق و انسانیت را از گذشتگان بگیرند و این مفاهیم را در جامعه خود جاودانه کنند. در پایان این مراسم، غلامحسین امیرخانی پدر خوشنویسی ایران به پشت تریبون آمد و ضمن سپاسگزاری از بانیان این بزرگداشت، خواستار توجه خانواده ها به خوشنویسی و البته بحث کتابخوانی شد. امیرخانی گفت: 70 درصد اعضای انجمن خوشنویسی را بانوان تشکیل می دهند که این موضوع نشان دهنده اعتماد خانواده ها به این هنر است. استاد غلامحسین امیرخانی 79 سال دارد و در نگارش خط نستعلیق مهارتی منحصربفرد دارد؛ بسیاری از استادان خطاطی امیرخانی را برترین نستعلیق نویس معاصر معرفی می کنند؛ چنانکه برخی خوشنویسان بزرگ معاصر از خط او مشق کرده اند. وی در سال 1378 نشان درجه یک فرهنگ و هنر را از رئیس جمهوری وقت دریافت کرد، در سال 1381 به عنوان چهره برگزیده همایش چهره های ماندگار معرفی شد، در سال 1395 هم درجه شوالیه را با کسب مدال ادب و هنر فرانسه در سفارت فرانسه به دست آورد.