آرشیو سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۵۵
بازار دیجیتال
۲۶
نورسیده

«چاپ سه بعدی» تنها راه ساخت قطعات در فضا

ایسنا : یک شرکت فضایی در حال ساخت موشکی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی است که امکان زندگی در مریخ را آسان تر می کند. امروزه شرکت های بزرگ فضایی به دنبال این هستند که امکان زندگی انسان روی ماه و مریخ را فراهم سازند. «ناسا»، «اسپیس ایکس» و «بلو اوریجین» به دنبال دستیابی به روش هایی هستند که امکان زندگی در فضا را میسر سازند.

اگر امکان زندگی انسان روی مریخ میسر شود، یکی از رویاهای انسان که در کتاب ها و فیلم های علمی-تخیلی مطرح می شود، محقق خواهد شد. «ایلان ماسک» رئیس شرکت «اسپیس ایکس» امیدوار است تا سال 2024 انسان ها در کره مریخ استقرار یابند. «ایلان ماسک» در سال 2002 میلادی، شرکت «اسپیس ایکس» را تاسیس کرد. یکی از اهداف وی از راه اندازی این شرکت این بود که تصور می کرد «ناسا» هیچ گونه برنامه عملی برای اعزام انسان به مریخ ندارد. از آن زمان تاکنون، شرکت وی موشک های بزرگ و نسبتا ارزان بسیار زیادی را ساخته است. از اهداف بزرگ این شرکت تلاش برای فراهم کردن شرایطی است که انسان روی کره مریخ زندگی کند.

ماسک در نظر داشت برای اولین بار که در سال 2016 میلادی، به مریخ برسد که در این برنامه، موشک بزرگ «فالکون» (Falcon) را ساخت که قادر به حمل 100 نفر به کره مریخ است. برای اینکه «اسپیس ایکس» بتواند به مریخ دست یابد، به ده ها و حتی صدها میلیارد دلار کمک مالی نیاز دارد. باید اذعان کرد که ماموریت اعزام انسان به مریخ بسیار بلندپروازانه و خطرناک است. این در حالی است که ماسک از احتمال شکست این ماموریت نمی ترسد. وی در سال 2016 اعلام کرد که احتمال مرگ افراد اعزامی در اولین ماموریت بسیار بالا است و به همین دلیل است که خودش قصد رفتن به این مسافرت را ندارد. «جف بزوس» بنیان گذار شرکت فضایی «بلو اوریجین» (Blue Origin) نیز به دنبال سکونت انسان در فضا است. ناسا نیز قصد دارد با ساخت یک موشک فضایی، این مهم را میسر سازد.یکی از موانع سر راه برای امکان سکونت انسان در مریخ فراهم کردن ابزار زندگی در فضا است.

«تیم الیس» (Tim Ellis) یکی از بنیان گذاران شرکت فضایی «ریلیتیویتی اسپیس» (Relativity Space) اظهار کرد، «چاپ سه بعدی» تنها راه ساخت ابزار و قطعات مورد نیاز برای زندگی در فضا است. وی افزود: به همین دلیل ما در حال کار روی روشی هستیم که تمام یک موشک را با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی بسازیم. الیس گفته است که ایده ساخت موشک چاپ سه بعدی از آنجا نشات می گیرد که وی به شرکت «بلواوریجین» کمک کرد تا این شرکت یکسری قطعات را با قیمتی ارزان و با روشی آسان تولید کند.سیستم «چاپ سه بعدی» که کارخانه الیس به کار گرفته است از پرتوهای لیزری برای اتصال لایه های فلزات استفاده می کند.با استفاده از این روش تعداد قطعات مورد استفاده کمتر می شود. بنا بر اعلام الیس، نزدیک به 100 هزار قطعه در ساخت یک موشک وجود دارد. این موشک که موسوم به «تران» (Terran) است، تنها از هزار قطعه استفاده می کند و برای ارسال ماهواره هایی به اندازه یک خودرو به مدار زمین ساخته شده است.