آرشیو سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۰۷
جهان
۲۲

واکنش جهانی به تهدید ترامپ برای خروج از پیمان 1987

گروه جهان/ در پی تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا درباره خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) اغلب کشورهای اروپایی و همچنین چین و ژاپن نگرانی خود رااز طرح چنین تهدیدی ابراز داشتند.

به گزارش «فرانس 24» تصمیم ترامپ برای خروج امریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) در سال 1987، صدای پاریس را نیز در آورد بطوری که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در یک گفت و گوی تلفنی با همتای امریکایی خود بر اهمیت این پیمان و تاثیری که بر امنیت اروپا دارد صحبت و تاکید کرد. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز درباره این تهدید تاکید کرد: اصلا نمی توانم مفهوم اظهارات ترامپ را درک کنم. این اقدام ترامپ می تواند سختی هایی برای آلمان و اروپا داشته باشد پس به ترامپ توصیه می کنیم که بیشتر به عواقب تصمیم های خود فکر کند. «یوشیهیده سوگا» دبیر کابینه ژاپن هم ضمن ابراز نگرانی از این موضوع گفت که این پیمان، یک معاهده مهم و معتبر است که باعث کنترل سلاح در منطقه می شود. هوآ چونایینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که تصمیم یکجانبه ترامپ برای خروج از پیمان موشکی تاثیرات منفی خواهد داشت. واکنش روسیه دیروز نیز ادامه یافت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد نقض مفاد پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF)، روسیه را به اتخاذ اقداماتی در راستای تضمین امنیت خود وادار می کند. اگر امریکا چنین اقدامی انجام دهد، واکنش دیگر کشورها و در این مورد به خصوص روسیه در راستای برقراری موازنه نظامی ضروری است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز چند ساعت قبل از دیدار با جان بولتون نیز گفته بود که ترامپ هنوز به طور کامل خروج امریکا را از این معاهده اعلام نکرده است و از مخالفت روسیه از این اقدام ترامپ سخن گفت. لاوروف همچنین از آمادگی کشورش برای تجدید پیمان «استارت نو» با امریکا خبر داد.