آرشیو سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۰۷
سلامت
۱۶

پولیپ های بی خطر هم می توانند سرطانی شوند

بیماری های گوارشی جزو شایع ترین بیماری های جوامع امروزی است به طوری که آمارها نشان می دهد حدود30 درصد از مردم در طول عمر خود به انواعی از مشکلات گوارشی مبتلا می شوند و نیازمند مراجعه به پزشک خواهند بود.

عضو کمیته علمی هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران با تاکید بر اینکه پولیپ ها نوعی از بیماری های دستگاه گوارش هستند که باید تحت بررسی و درمان جدی قرار گیرند به «ایران»، می گوید: پولیپ ها انواع مختلفی دارند که برخی از آنها پیش سرطانی هستند. به طور کلی می توان گفت زمان تبدیل شدن پولیپ به سرطان به طورمتوسط 7 سال به طول می انجامد و اگر در طول این فاصله زمانی، تشخیص بموقع انجام شود می توانیم سرطان را بموقع پیشگیری و درمان کنیم.

دکتر همایون زجاجی با اشاره به اینکه انجام آندوسکوپی و کلونوسکوپی دقیق، تشخیص زودرس و درمان بموقع را به ارمغان می آورد، می افزاید: بسیاری از بیماری های گوارشی قابل پیشگیری است و حتی سرطان روده بزرگ در صورتی که در مراحل اولیه و ابتدایی بخوبی در کلونوسکوپی تشخیص داده شود قابل پیشگیری و درمان خواهد بود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه می کند: افراد بالای 50سال و کسانی که سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ و معده در میان خانواده آنها وجود دارد باید انجام کلونوسکوپی و آندوسکوپی را جدی گرفته، در فواصل زمانی تجویز شده انجام دهند.