آرشیو شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۵۸
فرهنگ و هنر
۳۲

انتقاد یوریک کریم مسیحی از سطحی نگری در عکاسی دیجیتال

یوریک کریم مسیحی، نویسنده و عکاس معتقد است با گسترش عکاسی دیجیتال در سال های اخیر در بسیاری مواقع عکس های فرهنگی و پرمایه جای خود را به عکس های سطحی داده است.

به گزارش «ایسنا» این هنرمند حوزه تجسمی با مقایسه دهه های گذشته و دوران عکاسی آنالوگ گفت: در زمانی که هر شات عکاسی 45 تومان خرج داشت، مجبور بودیم خواه ناخواه با دقت بیشتری عکاسی کنیم و این روند باعث می شد اولا کم عکس بگیریم و ثانیا با نگاه کردن عکس بگیریم؛ با نگاه کردن به سوژه و نه فقط دیدن آن. در پی آن مشاهده، نتیجه کار به سادگی امروز نبود، بنابراین در یک بازه زمانی طولانی تعدادی انگشت شمار عکس می گرفتیم. این کمبود امکانات باعث می شد که با وسواس عکاسی کنیم.

کریم مسیحی در ادامه به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: روزانه دو میلیارد و چهارصد میلیون عکس در فضای مجازی آپلود می شود و این به آن معناست که ما در دریایی از عکس ها غوطه وریم، با احتساب اینکه 30 درصد عکس ها تکراری اند، باز هم تعداد قابل توجهی عکس می بینیم ولی چرا آنها را به سرعت به فراموشی می سپاریم؟ چون همگی از یک الگوی خاص پیروی می کنند و مخاطب را به تفکر وا نمی دارند. فاجعه اینجا نمایان می شود که ما به جای اینکه 10 عکس را نگاه کنیم، صدها عکس را بی دقت می بینیم. عکس باید به گونه ای باشد که هنگامی که به آن نگاه می کنیم، درباره آن فکر کنیم.

این عکاس یکی از اساسی ترین مشکلات عکاسی را نمایشگاه ها دانست و تاکید کرد: آفت عکاسی، نمایشگاه است؛ چراکه عکاس در تلاش است تابلو عکاسی خود را در بازار بفروشد و این یعنی تلاش برای به دست آوردن سلیقه ای مطابق با سلیقه بازار. همین دلیل می شود که عکس های فرهنگی و پرمایه جای خود را به عکس های جیغ، رو و سطحی که هیچ بار معنایی و فرهنگی ندارند، بدهند.