آرشیو یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۵۹
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

آثار شوک ارزی در محصولات کشاورزی

امیر جهانی

افزایش شدید قیمت ارز طی یک سال گذشته بخش های مختلف اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که فعالان اقتصادی، بنگاه ها و تولیدکنندگان در یک فضای ابهام و عدم اطمینان به سر می برند.

مشکلات عدیده ای همچون اختلال در تامین نهاده های تولید، دشواری های مربوط به تراکنش های مالی، سردرگمی برای تبدیل ارز و ریال، مشکلات ترخیص گمرکی و بسیاری مسائل دیگر هرکدام به نوعی تبدیل به سرعت گیر رشد اقتصادی کشور شده اند.بخش کشاورزی نیز از نوسانات اخیر در امان نبوده و به دلیل نقش اصلی در امنیت غذایی مردم، به نقطه ای حساس در تصمیم گیری سیاست گذاران بدل شده است.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی درخصوص شاخص بهای کالاهای صادراتی منتهی به شهریور 97، تورم محصولات نباتی و محصولات حیوانی رقمی در حدود 230 درصد ثبت شده است. افزایش قیمت ارز از یکسو موجب ایجاد مزیت نسبی در صادرات برخی محصولات کشاورزی شده، اما از سوی دیگر ظرفیت پایین تولید و هدفمند نبودن تولید موجب نوسانات عرضه در بازار داخلی و رشد قیمت ها شده است و مسوولان را بر آن داشت تا صادرات برخی محصولات را ممنوع اعلام کنند. این درحالی است که ظرفیت سازی مناسب می تواند شرایط فعلی را تبدیل به فرصتی برای تولیدکنندگان کند. در این بین مشکلاتی نظیر کمبود شدید آب در کشور می تواند مانعی جدی برای رشد سریع تولید باشد و نیاز به گذار از تولید سنتی به مدرن را بیش از پیش حائز اهمیت می کند.باشگاه اقتصاددانان در پرونده امروز خود به آثار افزایش قیمت ارز بر تولید محصولات کشاورزی و راهکارهای پیش رو برای بهره گیری از این شرایط با توجه به محدودیت های جغرافیایی کشور پرداخته است.