آرشیو یک‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۵۹
فرهنگ و هنر
۳۲

حضور چهار سینماگر ایرانی در جشنواره موسسه فیلم آمریکا

سه فیلم بلند و یک فیلم کوتاه از ساخته های سینماگران ایرانی در بخش های مختلف سی ودومین جشنواره فیلم موسسه فیلم آمریکا (AFI) به روی پرده می روند.

به گزارش «ایسنا»، فیلم کوتاه «تاریکی» به کارگردانی سعید جعفریان و تهیه کنندگی رامبد جوان در ادامه حضورهای خود در جشنواره های بین المللی این بار به بخش مسابقه سی و دومین دوره جشنواره فیلم AFI آمریکا راه یافت که از جمله بزرگ ترین جشنواره های آمریکا و گفته می شود یکی از مهم ترین جشنواره های فیلم در جهان به شمار می آید که مورد تایید آکادمی اسکار نیز است. این فیلم کوتاه که اولین نمایش جهانی خود را در بخش رقابتی فیلم های کوتاه جشنواره کن تجربه کرد و پس از آن به جشنواره تورنتو نیز دعوت شد، در صورت کسب جایزه بزرگ بخش مسابقه فیلم کوتاه جشنواره موسسه فیلم آمریکا جواز حضور در رقابت های اسکار را به دست خواهد آورد. سال گذشته فیلم کوتاه «نگاه» به کارگردانی فرنوش صمدی این جایزه را از آن خود کرده بود.

اما در بخش سینمای جهان جشنواره موسسه فیلم آمریکا، «3 رخ» به کارگردانی جعفر پناهی و «خوک» ساخته «مانی حقیقی» به روی پرده می روند و فیلم اسپانیایی زبان «همه می دانند» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی نیز میهمان بخش نمایش های ویژه این رویداد سینمایی است. فیلم «3 رخ» و «همه می دانند» در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن 2018 برای اولین بار رونمایی شدند، جایی که ساخته فرهادی به عنوان فیلم افتتاحیه به روی پرده رفت. فیلم «خوک» از مانی حقیقی نیز اولین نمایش جهانی خود را در بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین 2018 تجربه کرد. سی و دومین دوره جشنواره موسسه فیلم آمریکا (AFI) از تاریخ 8 تا 15 نوامبر (17 تا 24 آبان) در لس آنجلس آمریکا برگزار خواهد شد.