آرشیو دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۶۰
بازار دیجیتال
۲۶

از گوشه و کنار

سومین نسل ابررایانه در چین رونمایی شد

مهر : سومین نمونه از ابررایانه ای با قابلیت انجام میلیاردها میلیارد محاسبه در ثانیه، در چین رونمایی شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، چین سومین نمونه از ماشین رایانش اگزا اسکیل(exascale computer) را رونمایی کرده است. این ماشین رایانشی در حقیقت نسل جدید ابررایانه است که قادر است میلیاردها میلیارد محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد. شرکت Dawning Information Industry این رایانه اگزااسکیل را می سازد.

به گفته شرکت تولید کننده، ابررایانه Shuguang قرار است در مراکز ملی ابررایانش در شانگهای و شنزن به کار گرفته شود. در چین نمونه های اولیه توسط سه گروه به رهبری سازمان NRCPC، شرکت داونینگ و دانشگاه ملی فناوری دفاعی ساخته می شوند. رونمایی از Shuguang به آن معناست که نمونه اولیه این سه تیم نیز رونمایی شده است. بنابراین چین یک گام به سمت توسعه موفقیت آمیز نسل جدید ابررایانه ها نزدیک تر شده است. رونمایی از نمونه اولیه ماشین رایانشی اگزا اسکیل به دانشمندان کمک می کند فناوری های کلیدی را از طریق آزمون و خطا، بررسی و موانع را برای تولید نهایی سیستم رایانشی برطرف کنند.

فیس بوک عینک واقعیت افزوده می سازد

مهر : فیس بوک قصد دارد یک عینک واقعیت افزوده بسازد. علاوه بر آن به نظر می رسد این شرکت در آینده محصولات واقعیت افزوده بیشتری به بازار عرضه کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تک کرانچ، فیس بوک مدت هاست که علاقه خود به فناوری واقعیت مجازی را نشان داده است. درهمین راستا مشخص شده این شرکت مشغول ساخت عینک واقعیت افزوده مخصوص خود است. «فیکوس کرکپاتریک» مدیر بخش واقعیت افزوده فیس بوک در مصاحبه ای این امر را فاش کرد. کرکپاتریک در این باره گفت: مشغول کار روی این عینک هستیم. ما محصولات سخت افزاری می سازیم و فعالیت خود را در این زمینه گسترش می دهیم. ما می خواهیم این عینک ها به طور واقعی ساخته شوند. او جزئیات محدودی درباره شیوه کارکرد این عینک ها فاش کرد. همچنین از سخنان او به نظر می رسد فیس بوک محصولات سخت افزاری واقعیت مجازی دیگری نیز در آینده تولید خواهد کرد. این درحالی است که فیس بوک در سال 2014 میلادی شرکت اوکلوس(سازنده هدست واقعیت مجازی) را به قیمت 2 میلیارد دلار خرید و از آن زمان تاکنون نسخه های مختلفی از عینک های واقعیت مجازی را عرضه کرده است.