آرشیو چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۶۱
بازار دیجیتال
۲۶

افزایش 10 برابری قیمت کارتریج

مهر : رئیس اتحادیه صنف رایانه با اشاره به افزایش بیش از 10 برابری قیمت کارتریج در بازار گفت: کارتریجی که به قیمت 23 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسید، هم اکنون 240 هزار تومان فروخته می شود. به گزارش اتحادیه صنف فناوران تهران، سیدمهدی میرمهدی از بیکاری حدود 600 نفر در صنف فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: تعداد بسیاری از واحدهای صنفی رایانه تعطیل شده اند و بخش اعظمی از سرمایه این صنف به کشورهای ترکیه، کانادا و استرالیا سرازیر شده است.

درهمین حال بسیاری از همکاران مشغول در این صنف بیکار شده اند و محل کسب و کارشان تبدیل به قهوه خانه و کافی شاپ شده است. رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه با اشاره به اینکه واردات در این حوزه و در حوزه های دیگر مسدود شده است، گفت: تاپیش از این هر کالا به هر طریقی که به کشور وارد می شد دو یا سه دست، گردش کار ایجاد می کرد. برای مثال تا پیش از این، یک ریبون یا یک کارتریج به واسطه داشتن قیمت پایین بعد از واردات و یک چرخه دو یا سه مرحله ای با قیمت 12 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسید. در صورتی که در حال حاضر و در مرحله ابتدایی خود، قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسد، 80 هزار تومان قیمت دارد.

وی ادامه داد: این کالاها اگر بخواهد چند دست گردش ایجاد کند، بیش از 100هزار تومان به مصرف کننده فروخته می شود که این فقط اجحاف در حق مصرف کننده است. البته کارتریج وارد شده که به قیمت 23 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسید هم اکنون به نرخ 240 هزار تومان فروخته می شود. میرمهدی با تاکید براینکه باید برای ماندگاری واحدهای صنفی، شرکت های وارد کننده کالا را حمایت کنیم و مسیر واردات را برای آنها مرتفع سازیم، افزود: در بخش فناوری اطلاعات نیز شاهد هستیم که به دلیل افزایش قیمت دربازار، توان تهیه و خرید لپ تاپ برای خانواده وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار باعث گرانی کالاهای وارداتی شده و اجازه واردات کالا نیز داده نمی شود، گفت: درصورتی که سازمان «صمت» اجازه واردات ندهد، شرکت های این بخش امکان ادامه کار و حفظ پرسنل و نیروهای خود را نخواهند داشت.