آرشیو چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۶۱
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

پهپادی که با یک بار شارژ 20 ساعت پرواز می کند

مهر : یک شرکت تجاری پهپادی به نام پنگوئن سی تولید کرده که می تواند بعد از یک بار شارژ تا 20 ساعت پرواز کند و تا شعاع 100 کیلومتری از مرکز کنترل خود دور شود. به گزارش یاوفاکتوری، پهپاد یادشده مجهز به تجهیزات و امکانات متنوعی برای کنترل و نظارت و گشت زنی و جمع آوری اطلاعات از محیط اطراف است.

هدایت این پهپاد توسط دو نفر صورت می گیرد و تجهیزات راه اندازی و هدایت آن روی یک وانت کوچک نصب شده و قابل حمل و نقل است. مونتاژ این پهپاد نیز در عرض کمتر از یک ساعت صورت می گیرد. سیستم پرتاب قابل حمل و سیستم چتر نجات این پهپاد هم هدایت راحت و ایمن آن را ممکن می کند. یک نقطه قوت این پهپاد موتور برقی دارای سیستم گرم و سرد کننده اختصاصی است که باعث می شود این پهپاد حتی بتواند در سرمای زیر صفر و در گرمای کشنده (از منفی 25 درجه تا مثبت 50 درجه) هم ماموریت های گشت زنی خود را انجام دهد. تعویض اجزای آسیب دیده موتور پهپاد یادشده هم با توجه به طراحی ماژولار آن ساده است. کم سرو صدا بودن موتور هم استفاده از آن را برای گشت زنی های مخفی تسهیل می کند. این پهپاد که دارای دوربین دید در شب هم هست می تواند اطلاعات را با سرعت 12مگابیت در ثانیه به مرکز فرماندهی منتقل کند. پهپاد یادشده می تواند تا حداکثر 3000 متر در آسمان اوج بگیرد. قابلیت زوم چهار دوربین این پهپاد از 15 ایکس تا 30 ایکس در نوسان است. حداکثر سرعت این پهپاد 32 متر در ثانیه است.

بازوبندی که تشنج صرع را ردیابی می کند

مهر : محققان بازوبندی ساخته اند که می تواند با 85 درصد صحت تشنج های شدید در افراد مبتلا به صرع را ردیابی کند. به گزارش انگجت، گاهی اوقات تشنج های صرعی شبانه بسیار خطرناک هستند. در همین راستا محققان دانشگاه آیندهوون در هلند روشی قابل اطمینان برای ردیابی و واکنش نسبت به این تشنج ها ابداع کرده اند. آنها یک بازوبند هوشمند به نام Nightwatch ابداع کرده اند که نشانه های تشنج های شدید را ردیابی می کند و به پرستاران اطلاع می دهد. این دستگاه در حقیقت یک حسگر ضربان قلب و ردیاب حرکت است. دستگاه مذکور بالارفتن ضربان قلب و ویژگی های ریتمیک تشنج را رصد می کند. بازوبند در آزمایش ها توانست تا 85درصد تشنج های جدی و 96درصد حمله های صرع سخت را ردیابی کند. این فناوری بسیار موثرتر از حسگرهای فعلی است که فقط می توانند 21درصد حملات جدی صرع را ردیابی کنند. البته هنوز باید تحقیقات بیشتری برای افزایش صحت و دقت دستگاه انجام شود. محققان از هم اکنون شرکتی برای فروش این کالا تاسیس کرده اند. همچنین قرار است این بازوبند با یک سیستم صوتی بصری همخوان شود.