آرشیو چهار‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۷، شماره ۵۲۳۹
زندگی: سلامت
۱۴
خبر سلامت

زیاد خوابیدن برای مغزتان خوب نیست

ندا اظهری
منبع: مدیکال نیوزتودی

این را همیشه به ما یاد داده اند که هرچیزی اندازه ای دارد و حتی خوابیدن هم از این اصل مستثنا نیست؛ به طوری که خوابیدن بیش از حد زیاد یا کم اثرات منفی قابل توجهی را روی توانایی عملکرد شناختی مغز به جا می گذارد، اما حافظه کوتاه مدت را تحت تاثیر قرار نمی دهد. با وجود این که ما یک سوم عمر خود را در خواب به سر می بریم، اما هنوز هم رمز و رازهای زیادی دراین باره وجود دارد.

زندگی مدرن امروزی و استفاده از وسایل الکترونیکی چون گوشی های هوشمند، اینترنت، تبلت، مصرف کافئین و قرار گرفتن در معرض استرس باعث شده تا به اندازه کافی نخوابیم و همیشه از کمبود خواب شکایت داشته باشیم. از این رو شناخت تاثیراتی که همین کمبود خواب روی سلامت ما به جا می گذارد از اهمیت بالایی برخوردار است. محققان با آزمایش 12 مجموعه تست شناختی روی حدود ده هزار نفر، به نتایج مهمی دست یافتند. حدود نیمی از این افراد در هر شب 3/6 ساعت یا کمتر می خوابیدند که یک ساعت کمتر از مقدار پیشنهادی بوده است.

این تست ها نشان داد که خواب شبانه ای بین هفت تا هشت ساعت با افزایش عملکرد شناختی در افراد ارتباط مستقیم دارد و این در حالی است که کمتر و بیشتر از این مقدار، عملکرد شناختی را کاهش می دهد. این تاثیر مغزی صرف نظر از سن و سال افراد شرکت کننده در این آزمایش ثابت است. به همین دلیل سالمندانی که با بالا رفتن سن دچار کم خوابی می شوند، بیشتر از دیگر افراد در سنین مختلف تحت تاثیر اثرات منفی کم خوابی قرار می گیرند. با پرخوابی یا کم خوابی، عملکرد شناختی مغز دچار اختلال می شود که از این میان می توان به اختلال در شناسایی الگوهای پیچیده و دستکاری اطلاعات برای حل مساله اشاره کرد. در این میان، توانایی کلامی افراد بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد. نکته جالبی که در این آزمایش جلب توجه می کند، آن است افرادی که شب ها چهار ساعت یا کمتر می خوابند تقریبا هشت سال پیرتر از سن واقعی شان به نظر می رسند.