آرشیو پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۶۲
دنیا
۴
خبر

کره شمالی برای بازرسی آماده می شود

رویترز : خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز چهارشنبه به نقل از یک قانون گذار کره جنوبی گزارش داد، آژانس جاسوسی کره جنوبی تدارکات کره شمالی برای حضور بازرسان بین المللی را در چند سایت آزمایش هسته ای و موشکی خودش رصد کرده است.

کیم مین کی از حزب حاکم دموکراتیک کره جنوبی به خبرنگاران گفت: مقام های اطلاعاتی سئول ناظر بر تدارکاتی بودند که احتمال می رود برای حضور احتمالی بازرسان در سایت آزمایش هسته ای پونگی ری و سایت پرتاب ماهواره سوهائی در کره شمالی باشد. این قانون گذار با بیان اینکه هیچ گونه تحرکات مهمی در سایت یانگ بیون انجام نشده است، تاکید کرد: سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی شاهد تدارکات و فعالیت های اطلاعاتی بود که به نظر می رسد مقدمه چینی برای بازدید بازرسان خارجی باشد.

یانگ بیون اصلی ترین تاسیسات هسته ای کره شمالی است. کره شمالی سال گذشته آزمایش های هسته ای و پرتاب های موشکی را متوقف کرد اما ماه مه به ناظران بین المللی اجازه بازدید از برچیده شدن سایت پونگی-ری را نداد و از این رو هدف انتقاداتی قرار گرفت مبنی بر اینکه این فعالیت ها عمدتا جنبه نمایشی دارد و می تواند متوقف شود. ماه سپتامبر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در نشستی با رهبر سئول همچنین به بستن سایت سوهائی و اجازه ورود به کارشناسان برای نظارت بر امحای سایت آزمایش موشکی و یک سکوی پرتاب متعهد شد. در آن زمان مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی تاکید کرد، کره شمالی با حضور ناظران بین المللی برای نظارت بر امحای دائمی اصلی ترین تاسیسات موشکی موافق است و گام های بیشتری از جمله بستن سایت یانگ بیون در ازای گام های متقابل ایالات متحده بر می دارد. واشنگتن از جمله خواستار تعطیلی تاسیسات هسته ای و موشکی کره شمالی، پیش از موافقت با اصلی ترین درخواست های پیونگ یانگ شامل کاهش تحریم های بین المللی و پایان رسمی به جنگ کره شده است. مقام های آمریکایی نسبت به تعهد کیم جونگ اون به کنار گذاشتن تسلیحات هسته ای تردید دارند اما وعده کره شمالی در نشستی با کره جنوبی پاسخی ترغیب کننده برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا فراهم کرد.