آرشیو یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۶۴
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

انتشار اولین ویدئوی 8K از فضا

ایسنا : ناسا و آژانس فضایی اروپا اولین فیلم با کیفیت 8K را از فضانوردان در حال کار در ایستگاه بین المللی فضایی منتشر کرده اند. ناسا و آژانس فضایی اروپا یک ویدئوی جدید درباره فعالیت فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی تهیه کرده اند که این یکی کمی متفاوت از ویدئوهایی است که شما در گذشته تماشا کرده اید. چرا که این اولین ویدئو با کیفیت فوق العاده 8K است که توسط آژانس های فضایی ارائه شده و با یک دوربین هلیوم 8K از برند RED گرفته شده است.

این دوربین در ماه آوریل در ماموریت تجهیز مجدد ایستگاه فضایی که توسط شرکت فضایی اسپیس ایکس انجام شد، به این ایستگاه تحویل داده شد و ویدئوی جدید، فضانوردان را در حال کار و انجام آزمایش ها نشان می دهد. بعضی از آزمایش هایی که در این ویدئو دیده می شود، بخشی از تحقیقات موسوم به BEST است که از توالی DNA برای شناسایی میکروب ها در ایستگاه فضایی استفاده می کند.آزمایش BEST آزمایشی است که گیاهان رشد کرده در فضا را با گیاهانی که روی زمین رشد می کنند، مقایسه می کند. مطالعه دیگر که در این ویدئو انجام می شود، مطالعه «BCAT-CS» است که نیروهای دینامیکی بین ذرات رسوب را بررسی می کند. «دیوید بردی» در بیانیه ای گفت: ما هیجان زده هستیم که این کار جدید (انتشار ویدئو) را که توانایی ما را در جذب علاقه مخاطبان به تحقیقات ایستگاه فضایی افزایش می دهد، انجام دادیم. وی افزود: هر پیشرفتی در حوزه تصویر، تجربه مردم روی زمین را به تجربه فضانوردان نزدیک تر می کند و به آنها اجازه می دهد تا ببینند چگونه پرواز فضایی انسان در حال تلاش برای بهبود زندگی آنها است و همچنین انسان را قادر می سازند تا جهان را کشف کند.

تختخوابی که به ویلچر تبدیل می شود

ایسنا : شرکت «پاناسونیک»، نخستین نمونه از یک تختخواب روباتیک را ارائه داده که می تواند به ویلچر تبدیل شود. شرکت «پاناسونیک» (Panasonic)، نوعی تختخواب بیمارستان ارائه داده است که می توان آن را به ویلچر تبدیل کرد. این فناوری جدید موسوم به «تختخواب روباتیک»(Robotic Bed)، یک تختخواب بسیار پهن و بی نهایت راحت است که تشک آن، در صورت لزوم از شکاف وسط جدا می شود تا نیمه چپ تشک، به نشیمنگاه ویلچر تبدیل شود. همه این مراحل، تنها با فشار یک دکمه صورت می گیرند. هنگامی که تخت به ویلچر تبدیل می شود، با یک دسته کنترل، قابل هدایت است. با استفاده از این دسته، می توان شیب ویلچر را تنظیم یا آن را خم کرد. ویلچر با فشار دکمه، دوباره به تختخواب تبدیل می شود. در حال حاضر، نخستین نمونه از تخت روباتیک ارائه شده و هزینه آن معادل هزینه یک تختخواب و یک ویلچر است. این فناوری، هم به عنوان تجهیزات پزشکی و هم برای به کار بردن در منزل مناسب است و با استفاده از آن، بیماران برای حرکت به کمک نیاز نخواهند داشت.