آرشیو شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۲۱۸
سیاست
۳

نقل قول

برای ایجاد امید در جامعه حول منافع ملی با مردم سخن بگوییم

هاشم زایی، نماینده مردم تهران در مجلس: «برای ایجاد امید در جامعه در درجه اول تلویزیون باید ملی شود. تلویزیون نباید سخنگوی یک جناح باشد. در تمام دنیا تلویزیون ها به مردم کشور جهت می دهند.

در درجه دوم بلندگوهای عمومی نظیر تربیون های نماز جمعه و سخنرانان باید مطالبی را مطرح کنند که مربوط به همه جامعه باشد.

امام جمعه نباید مختص به جناح خاص باشد. مسوولان نباید وعده های نشدنی به مردم بدهند و باید با مردم صادق باشند.

نمایندگان باید مطالبی در قالب نطق و تذکر در مجلس مطرح کنند که جامعه را امیدوار سازند. اینکه ما در جلسه استیضاح، وزیر و خانواده اش را به دزدی و چپاول متهم می کنیم و وزیر نیز نماینده را متهم می کند، خود باعث ناامیدی در جامعه می شود. ما باید منافع ملی را تعریف کنیم و حول منافع ملی با مردم صحبت کنیم.» ایسنا

وظیفه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص با سایر نهادها تزاحم ندارد

محمد هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام: «بر اساس بند دوم اصل 110 قانون اساسی، یکی از وظایف مقام رهبری، نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام است. مقام معظم رهبری در زمان حیات مرحوم آیت الله هاشمی، این حق و مسوولیت خود را به مجمع تشخیص مصلحت تفویض کردند.

بر همین اساس، مرحوم آیت الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت، کارگروهی متشکل از 3 یا 4 نفر را ایجاد کردند؛ این کارگروه در کنار «کمیسیون نظارت»، مسوولیت تطبیق مصوبات مجلس با سیاست های کلی نظام را به عهده داشت.

در کنار این، شورای نگهبان هم موظف بود، همچنان که مصوبات مجلس را از نظر انطباق با قانون اساسی و شرع بررسی می کرد، چنانچه در قوانین، مغایرتی با سیاست های کلی مجمع تشخیص مصلحت (سیاست های کلی نظام) می دید را اعلام کند. این مساله (نظارت مجمع تشخیص مصلحت بر مصوبات مجلس و تطبیق آن با سیاست های کلی نظام) اتفاق جدیدی نیست و سابقه طولانی دارد؛ وظیفه نظارتی مجمع تشخیص مصلحت، هیچگاه با وظایف نهادهای دیگر دچار تزاحم نشده است؛ وظیفه هیات عالی مجمع، قانونگذاری یا حتی

پیش داوری نیست؛ یعنی تا پیش از تصویب یک قانون، هیات عالی حق ورود به مسائل را ندارد.»