آرشیو دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۶۵
فرهنگ و هنر
۳۲

انتقاد امیر دژاکام به غلبه نژاد پولدار بر بی پول در تئاتر

امیر دژاکام، نمایش نامه نویس و کارگردان با سابقه تئاتر معتقد است نظام آپارتایدی در تئاتر ایران شکل گرفته؛ موقعیتی که در آن نژاد پولدار بر بی پول غلبه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دژاکام افزود: روزگار، روزگار پول درآوردن شده و متاسفم که نمایش ایران حافظه کوتاه مدتی دارد و به ناگهان یک بخش از تئاتر را حذف می کند. 40 سال روی صحنه های تئاتر بودم و حالا باید وارد بازی ای شوم که از ابتدا در آن بازنده ام. من نه سرمایه یک میلیارد تومانی دارم و نه آثارم که مضامینی اجتماعی و مردمی دارند سود چند میلیاردی به دست می آورند که تهیه کننده ای حاضر به انتخاب کار من شود. شاید برای بقا مجبور شوم به سمت تئاتر تجاری بروم و در این شرایط گناهکار اول خودم هستم که تصمیم هایی این گونه گرفتم؛ شاید هم به جای گناه اسمش را انتخاب بگذارم. وی افزود: وقتی 500 میلیون تومان برای بیلبورد تبلیغاتی و همچنین دستمزدهای چند صد میلیونی بازیگران مطرح را ندارم، کار کردن در این شرایط برای امثال من سخت می شود. این نویسنده و کارگردان تئاتر تاکید کرد: آپارتاید در تئاتر ایران شکل گرفته که به جای سفیدپوست و سیاه پوست، شاهد غلبه نژاد پولدار بر بی پول در آن هستیم. نژاد پولدار می تواند یک شبه تالار وحدت را برای اجرا در اختیار بگیرد، بیلبوردهای اصلی را داشته باشد و بازیگران مطرح را با پرداخت دستمزد بالایشان وارد کار خود کند و من به عنوان یک کارگردان مولف شرایط خیلی سختی برای کار دارم. این واقعیت این روزهای تئاتر ما است و من نیز از هیچ کسی گله ندارم، سعی می کنم با تولید و اجرای کارهای کوچک، خود را در صحنه تئاتر نگه دارم.