آرشیو دو‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۶۵
فرهنگ و هنر
۳۲
دیدگاه

دیدگاه خشایار دیهیمی درباره مبارزه با قاچاق کتاب

خشایار دیهیمی، مترجم پیشکسوت، اقدام های انجام شده در مقابل «قاچاق کتاب» را بی اثر می داند و می گوید مساله ریشه ای تر از جمع آوری کتاب هاست.

به گزارش «ایسنا» این مترجم درباره ارزیابی اش از اقدامات اخیر اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران برای جمع آوری کتاب های قاچاق و پلمب کتاب فروشی هایی که اقدام به فروش کتاب قاچاق می کنند، گفت: به نظرم اینها به جایی راه نمی برند؛ زیرا مساله ای است که باید به صورت ریشه ای حل شود. زیرا مشکل قضایی است؛ پس مساله دست فروش ها نیستند که بخواهند آنها را جمع کنند، آنها یکسری آدم بیچاره هستند که از این راه نان می خورند؛ باید جلوی آنهایی گرفته شود که این کتاب ها را چاپ و تولید می کنند. در واقع فروشنده آدمی است مانند سایر دست فروشان. اصل کار مساله قضایی است که به آن اعتنایی نمی شود.

دیهیمی با تاکید بر اینکه مساله چاپ غیرقانونی کتاب ها خیلی عمیق تر و ریشه ای تر از جمع آوری کتاب های قاچاق است، تاکید کرد: جمع آوری کتاب ها بخشی از مبارزه با این کار است. ما چاپخانه های قانونی داریم که با ناشر قانونی ساخت و پاخت می کنند و کتاب را به صورت غیرقانونی چاپ می کنند و این صحبت کتاب هایی نیست که مجوز نگرفته اند و به این شکل چاپ و عرضه می شوند. سال های سال است که در این مملکت تیراژ کتاب درست و دقیق اعلام و کنترل نمی شود که یکی از مهم ترین آفت های نشر در ایران است و به خاطر این موضوع تقلب های بسیاری صورت می گیرد.