آرشیو سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۶۶
استان ها
۱۸

صادرات منطقه آزاد ارس به 500 میلیون دلار رسید

رعنا نیک رفتار

دنیای اقتصاد – تبریز : مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس اعلام کرد: از بین 209 شرکت خارجی فعال در ارس 34 شرکت ترکیه ای در زمینه های تولیدی، بازرگانی و خدماتی حضور دارند. محسن نریمان، سرمایه گذاران ترکیه ای را مهم ترین شرکای فعالان اقتصادی ایرانی در منطقه آزاد ارس اعلام کرد و افزود: طی شش ماه نخست امسال ترکیه 38 درصد از میزان صادرات محصولات ارس را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: کشورهای ترکیه، آذربایجان، آلمان، فرانسه، فدراسیون روسیه، گرجستان، عراق، ازبکستان، افغانستان، ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان و سوریه کشورهای هدف صادراتی ارس بوده اند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس تصریح کرد: هدف ما استفاده عملی از فرصت ها، مزیت ها و ظرفیت ها برای افزایش تولید و صادرات است، چرا که ارس در مسیر دو کریدور ترانزیتی مهم دنیا قرار دارد. نریمان گفت: مشکلات اقتصادی موجود در کشور مناطق آزاد را به شدت تحت تاثیر قرار داده اما با این وجود از سال 1392 تا نیمه اول امسال صادرات از ارس به 500 میلیون دلار رسیده که در این میان 68 درصد مربوط به صادرات قطعی و صادرات حاصل از تولید در ارس است. وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری و ترانزیت انجام یافته نیز گفت: 3 هزار و 656میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی و خارجی تحقق یافته و 532 میلیون دلار ترانزیت خارجی، حاصل فعالیت های اقتصادی طی سال های یاد شده در ارس بوده است.

رئیس هیات مدیره ارس با بیان اینکه نزدیکی ارس به ترکیه و کشورهای cis از یکسو و وجود زیرساخت های مناسب زیربنایی و برنامه برای توسعه زیرساخت های ترانزیتی زمینی و هوایی و روند مناسب جذب سرمایه گذاران خارجی از سوی دیگر، ارس را به موفق ترین منطقه آزاد ایران در زمینه ارتقای تکنولوژی، افزایش تولید و صادرات تبدیل کرده است. وی افزود: طبق آمار رسمی از سال 1392 تا نیمه اول امسال، 138 میلیون دلار تولیدات منطقه آزاد ارس به ترکیه صادر شده و طی این سال ها همواره رتبه اول مقصد صادراتی ارس بوده است. نریمان گفت: به زودی عملیات اجرایی اتصال راه آهن ایران به ترکیه و جمهوری آذربایجان و همچنین احداث فرودگاه باری و بارانداز راه آهن جلفا با هدف سهولت صادرات محصولات تولیدی ارس به کشورهای حوزه cis و اروپا و همچنین افزایش چشمگیر درآمد ترانزیتی کشور با جذب بارهای کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب آغاز می شود.