آرشیو سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۴۴
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

حمایت پمپئو از فتنه گران و اعتراف به ناکامی بزرگ مقابل ایران

اظهارات دیروز وزیر خارجه آمریکا هرچند حاوی زیاده گویی و لاف های گزاف فراوان بود اما در عین حال برخی خبرهای مهم و اعترافات از سر ناچاری را در خود نهفته داشت.

مایک پمپئو دیروز در کنار تکرار چندمین بار بازگشت تحریم ها، اذعان کرد هدف از تحریم ها حمایت از گروهک های وطن فروشی است که سالهاست در خدمت نقشه های آمریکا برای بی ثبات سازی ایران فعالیت می کنند اما نتیجه نمی گیرند.

پمپئو که پیش از این رئیس سازمان جاسوسی سیا بوده، گفت: فشار تحریم ها، فرصتی برای مخالفان رژیم فراهم می کند تا تغییراتی را که خواستار آنند در رژیم به وجود آورند.

این همان خطی است که فتنه گران سال 88 به مقامات آمریکایی دادند؛ آنها پس از شکست در آشوب سیاسی و رد شدن دروغ ها و خیانت هایشان، گرای فشار اقتصادی برای گرفتن انتقام از ملت ایران را دارند. روزنامه لس آنجلس تایمز مهرماه سال 1388 از قول یک مقام آمریکایی به نام جان ها نوشت «مطمئنا پیامی که از گردهمایی اخیر فعالان اپوزیسیون- که بین آنها افراد نزدیک به سران جنبش سبز حضور داشتند- شنیدم، این بود که تحریم باید هرچه شدیدتر اعمال شود؛ تحریم ضعیف یا تدریجی، فقط به رژیم امکان می دهد که خود را با وضعیت جدید تطبیق دهد.»

مایک پمپئو دیروز یک اعتراف مهم و تلخ برای آمریکا هم داشت. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایران در عراق بسیار قدرتمند است، واکنش آمریکا به تاثیر ایران بر نفوذ متحدان واشنگتن چیست؟، گفت: «بر همین اساس که می گوییم برجام مانع فعالیت های ایران نشده است و به همین خاطر است که روی فعالیت های مالی ایران متمرکز می شویم. ایران فشار زیادی را در عراق وارد کرده و برجام نتوانست جلوی نفوذ ایران را در منطقه بگیرد.»

آمریکایی ها اذعان می کنند برجام قرار بوده قدرت و نفوذ منطقه ای ایران را به تحلیل ببرد تا بتوانند فشار ناکام در یک دهه گذشته را موثر کنند اما در این نقشه بزرگ ناکام مانده اند و ایران قدرتمند شده است. آنها از این ناراحتند که تحولات سیاسی عراق همسو با آرمان های جمهوری اسلامی و خلاف مطامع آمریکا رقم خورده است.