آرشیو سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۱۸
اجتماعی
۷
سررسید

امضای قرارداد راه اندازی دو نیروگاه پسماند سوز

وعده: اسفند 1395

قائم مقام سابق معاونت خدمات شهری و سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در اسفند ماه 2 سال پیش در مراسم بازدید خبرنگاران از مرکز بازیافت آرادکوه وعده داده بود که بزودی قرارداد راه اندازی کارخانه تولید انرژی با ظرفیت سوخت 3هزار و 200 تن و تولید روزانه 50مگاوات برق بسته می شود. منصور باقرصاد در تکمیل اظهاراتش هم تاکید کرده بود که کارشناسی های لازم انجام شده و قراردادها امضا می شود. اگر آن زمان توافق های برابر با وعده ای که داده شده، انجام می گرفت، باتوجه به استاندارد ساخت هر زباله سوز که معمولا 2 سال در نظر گرفته می شود، امسال باید شاهد افتتاح دومین زباله سوز تهران باشیم. اما آن طور که پشت پرده ها حکایت دارد، نه تنها خبری از عقد قراردادها نیست، که ظاهرا 5 شرکت خارجی که برای ساخت 2 زباله سوز اعلام آمادگی کرده و پیشنهاداتشان را هم ارائه داده بودند، پا پس کشیده اند.

پیگیری: تهران هم اکنون تنها یک زباله سوز در کهریزک دارد که در روز 200 تن زباله و 3 مگاوات برق بازیافت و تولید می کند، درحالی که راه اندازی دو زباله سوز جدید هر یک با ظرفیت هزار و 600 تن می تواند روزانه 100 مگاوات برق، نصیب تهران نشین ها کند. نیازسنجی هایی که طی چند سال اخیر درباره زباله های تولیدی در تهران صورت گرفته است، نشان می دهد ما در تهران به دو زباله سوز جدید هر کدام با ظرفیت یک هزار و 600 تنی نیاز داریم که روی هم رفته به 3 هزار و 200 تن می رسد. مکان این دو زباله سوز هم در آراد کوه پیش بینی شده است.

نتیجه: شهرام فیروزی، مشاور عالی سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه براساس آخرین آمار، در تهران روزانه 9 هزار تن زباله تر و خشک تولید می شود، به «ایران»می گوید: ما در سال 96، آگهی جذب سرمایه گذار را منتشر کردیم و اتفاقا 5 شرکت خارجی از جمله چین اعلام آمادگی کردند، اما متاسفانه با توجه به وضعیت بازارعقب کشیدند، البته شهرداری تهران در دوره مدیریت جدید تلاش های زیادی انجام داده و درصدد است تا این موضوع را حتما به سرانجام برساند.