آرشیو یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۶۸
بورس کالا
۱۴
نگاه ویژه

دومین عرضه صادراتی نفت خام روی تابلوی بورس

دنیای اقتصاد : دومین عرضه نفت خام صادراتی امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی انجام خواهد شد. طبق اطلاعیه عرضه؛ نفت خام سبک به صورت فوب (تحویل بار کشتی) جزیره خارک به میزان 700 هزار بشکه توسط شرکت ملی نفت ایران عرضه خواهد شد. همچون عرضه گذشته حداقل میزان خرید 35 هزار بشکه است و خریدار می تواند تا رقمی نزدیک به 700 هزار بشکه (یا 720 هزار بشکه) خرید خود را انجام دهد.

20 درصد از ارزش معامله ریالی و 80 درصد بقیه به صورت ارزی تسویه خواهد شد. در عرضه پیشین مهلت تسویه وجوه 50 روز پس از بارگیری بود، ولی در این عرضه این زمان به 60 روز افزایش یافته است. شیوه معامله همچون عرضه گذشته کشف پریمیوم بوده و قیمت پیشنهادی 71 دلار و 59 سنت به ثبت رسیده است. موارد فوق ویژگی های عرضه روز جاری است، ولی نکته ای که در این بین ایفای نقش خواهد کرد کاهش جدی بهای نفت خام در بازارهای جهانی است. بررسی های «دنیای اقتصاد» و گفت وگو با برخی کارشناسان نشان می دهد که احتمال انعطاف قیمتی در این عرضه وجود دارد بنابراین کاهش احتمالی نرخ پیشنهادی فروشنده در تالار، رخداد غیرمنتظره ای نخواهد بود. در عرضه پیشین هم چنین رخدادی به ثبت رسید و می توان احتمال انعطاف قیمتی را مدنظر قرار داد.

نکته دیگری که با بررسی دقیق تر اطلاعیه عرضه مشاهده می شود انعطاف پذیری مورد انتظار در این شیوه معاملات است یعنی بازار به انعطاف بیشتری نیاز دارد تا بتوان موفقیت های معاملاتی بالاتری را تجربه کرد. این در حالی است که ارائه وثیقه های لازم در معاملات بورس انرژی یک اصل خدشه ناپذیر است و می توان به امنیت این معاملات یقین کرد. انعطاف قیمتی یکی از الزامات موفقیت معاملات نفت خام در بورس انرژی محسوب می شود، ولی تنوع عرضه ها، افزایش حجم عرضه ، عرضه منظم و مستمر و مخصوصا حمایت های عملیاتی از بورس و شرکت های کارگزاری از مواردی هستند که به افزایش توانمندی بازاریابی بین المللی نفت خام آن هم در شرایط فعلی کمک خواهد کرد.