آرشیو پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۴
سیاسی
۳

موگرینی: اتحادیه اروپا توافق هسته ای با ایران را حفظ می کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر بر حمایت اروپا از توافق هسته ای با ایران تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی گفت که اروپا نقش آفرین صلح در سطح جهان است و این کار را به وسیله ایجاد قدرت از راه تعامل، گفت وگو، همکاری و ایجاد انگیزه صورت می دهد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین افزود: «اروپا توافق هسته ای با ایران را حفظ می کند و این کار را به دلیل منافع و مسائل بازرگانی صورت نمی دهد بلکه به دلایل امنیتی این کار را انجام می دهد.»

او همچنین گفت: «اگر بتوانیم توافق را حفظ کنیم، در این صورت می توانیم بر مبنای آن پیشرفت های بیشتری با ایران در یمن، مسائل موشکی، افغانستان و آسیای مرکزی به دست آوریم.» به دنبال خروج امریکا از برجام، کشورهای اروپایی تلاش کرده اند تا برجام را حفظ کنند و با ایجاد ساز و کار مالی ویژه اروپا به رابطه بازرگانی شرکت های اروپایی با ایران ادامه دهند.

در همین حال چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه گفت که کشورش برای کاهش تاثیر تحریم ها در روابط با ایران همکاری نزدیکی با امریکا، اتحادیه اروپا و طرف های دیگر دارد.

همزمان با اعلام جزئیات این تحریم ها، دولت امریکا معافیت هایی را برای خریداران بزرگ نفت ایران در نظر گرفته است که ترکیه یکی از این هشت کشور به شمار می آید.