آرشیو پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۴
جهان
۲۲
خاورمیانه

پسر سیدحسن نصرالله و رهبر برجسته حماس هدف تحریم های امریکا

گروه جهان – قرار گرفتن نام جواد نصرالله، پسر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در فهرست «تروریست های بین المللی»، تعیین جایزه 5 میلیون دلاری برای کسانی که اطلاعاتی درباره مکان صالح العاروری، رهبر برجسته حماس و دو رهبر حزب الله بدهند و اعمال تحریم های جدید علیه برخی از چهره های حزب الله تازه ترین اقدامات امریکا علیه حماس و حزب الله لبنان به شمار می رود.

به گزارش المانیتور، وزارت خارجه امریکا بامداد دیروز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، جواد نصرالله، پسر سید حسن نصرالله و کتائب المجاهدین، سازمان نظامی فعال در کرانه باختری و غزه «تروریست» هستند. در این بیانیه علت قرار گرفتن نام پسر سید حسن نصرالله در فهرست «تروریست بین المللی» قدرت گرفتن جواد نصرالله بیان و ادعا شده است، در سال های اخیر جواد نصرالله افرادی را برای «انجام حملات تروریستی علیه اسرائیل در کرانه باختری» به کار گرفته است. اندکی پس از آن، وزارت خارجه امریکا در بیانیه دیگری برای کسانی که اطلاعاتی درباره خالد یوسف محمد حارب و هیثم علی طباطبایی، دو مقام حزب الله و صالح العاروری، رهبر حماس ارائه دهند، جایزه 5 میلیون دلاری تعیین کرد. مایکل ایوانف، معاون وزیر خارجه امریکا در امور امنیت دیپلماتیک در یک کنفرانس خبری درباره این تحریم ها و فشارها گفت: صالح العاروری، از رهبران برجسته حماس [که از سال 2015 نامش در فهرست تروریست های بین المللی قرار گرفته] آزادانه در لبنان زندگی می کند و برای اجرای عملیات های حماس پول جمع آوری می کند. همچنین وزارت دارایی امریکا اعلام کرد، تحریم هایی را علیه 4 عضو حزب الله شامل صحیبل موسین عبید الزایدی، یوسف هاشم، عدنان حسین و محمد عبدالهادی فرحات اعمال می کند.

در حالی که این تحریم ها اشخاص را هدف قرار داده، دولت ترامپ ادعا می کند که این اقدام ها بخشی از فراخوان تحریمی علیه ایران است.

یک روز قبل از آنکه وزارت خارجه امریکا از اقدام های تازه خود علیه حزب الله و حماس رونمایی کند، سعد حریری، نخست وزیر لبنان در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ها درباره چرایی تشکیل نشدن دولت، انگشت اتهام را به سوی حزب الله گرفت و گفت: این حزب الله است که باعث توقف کامل روند تشکیل دولت شده است. او البته گفت هنوز فرصت برای حل اختلاف نظرها وجود دارد.