آرشیو پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷، شماره ۶۹۲۴
ایران جمعه: تاریخ
۱۷
اولین های تاریخ

افتتاح اولین کارخانه شیر پاستوریزه تهران

لیلا مرادی (پژوهشگر تاریخ)

کارخانه شیر پاستوریزه تهران درجاده قدیم کرج، در آبان ماه امسال 61 ساله شد. پیش از این در سال 1319 «موسسه دامپروری حیدرآباد» درکرج، با خرید اولین نژاد دام های شیری از فرانسه جهت تامین شیر بهداشتی مردم تهران و کارگاه لبنیات سازی «آستارا» درخیابان فردوسی در سال 1336 و کارخانه «آلفا» در سال 1328 و دو کارگاه «لارک» «میگی ماست» درتوسعه صنعت دامپروری ایران و توزیع شیر و ماست بسته بندی اشتغال داشتند. اولین کارخانه تولید و بسته بندی شیر و محصولات لبنی به نام «کارخانه شیر پاستوریزه تهران» اقدام کند. در1333با امضای قراردادی میان وزارت بهداری، سازمان برنامه و سازمان یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد) صورت گرفت و هزینه ساخت این مکان توسط سازمان بودجه و ازمحل اعتبارات عمرانی کشور تامین شد.

روز شنبه 18 آبان 1336 با کمک 40 دامدار اطراف تهران که شیر مورد نیاز کارخانه را تامین می کردند، بهره برداری از کارخانه شیر پاستوریزه تهران با ظرفیت 60 هزارلیتر و عرضه حدود 10 هزار بطری نیم لیتری که دارای سرپوش و علامت کارخانه و تاریخ مصرف بود، آغاز و محصولات آن از تاریخ نوزدهم آبان 1336 توسط لبنیات فروشی های شهرتهران عرضه شد.

درشهریور 1339«شرکت لبنیات پاک» دومین مرکز شیرپاستوریزه درتهران و در پی آن درسالهای 1342 تا 1344 شش کارخانه تهیه و توزیع شیر پاستوریزه درشهرهای اصفهان، شیراز، مشهد، ساری، کرمانشاه و اهواز آغاز به کارکردند.

سال 1347 «شرکت سهامی صنایع شیرایران» با زیرمجموعه سه کارخانه درتهران، تبریز و شیراز فعالیت خود را آغاز کرد. سه سال بعد در سال 1352 شرکت تهیه و توزیع شیر ایران با سرمایه بانک های صنعت و معدن و کشاورزی تاسیس شد که در کارخانه های آن با شیرخشک و کره وارداتی شیر بازساخته، تولید و در بسته بندی پاکتی سه گوش به صورت توزیع شیر رایگان [ این طرح از سال 1349در آموزش و پرورش اجرایی شد] در اختیار دانش آموزان مدارس قرار می گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی «شرکت تهیه و توزیع شیر ایران» و هفت کارخانه نیمه تمام در مراکز استانها با «شرکت سهامی شیر ایران» ادغام شد.