آرشیو پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۷۲
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

چشم انداز بازار نفت

احسان آذری نیا

روز یکشنبه در نشست نظارتی اوپک و روسیه در ابوظبی، عربستان اعلام کرد از ابتدای ماه آینده میلادی از تولید نفت خود خواهد کاست و از اعضای اوپک پلاس یعنی اوپک و چند کشور دیگر به ویژه روسیه که در برنامه کاهش عرضه حضور دارند خواست از ابتدای سال آینده میزان عرضه نفت را یک میلیون بشکه کاهش دهند تا بازار با مازاد قابل ملاحظه عرضه مواجه نشود. واکنش بازار نفت به این سخنان مثبت نبود، به این معنا که قیمت ها صبح روز دوشنبه رشد کرد؛ اما چند ساعت بعد روند کاهشی از سر گرفته شد.

قیمت نفت در چند هفته اخیر به دلایل مختلف از جمله معاف شدن هشت کشور از تحریم های آمریکا علیه ایران، به شدت کاهش یافته و عربستان از این وضعیت ناراضی است. تحلیلگران معتقدند عربستان برای متقاعد کردن دیگر تولیدکنندگان نفت به کاستن از عرضه راهی دشوار پیش رو دارد. از یکسو دیدگاه روسیه درباره وضعیت اقتصاد جهان و بازار نفت با دیدگاه عربستان یکسان نیست و از سوی دیگر اعضای اوپک تمایلی به کاهش عرضه ندارند؛ زیرا معتقدند باید صبر کرد تا مشخص شود وضعیت بازار به چه شکل می شود.

درباره افق بازار نفت دیدگاه های مثبت و منفی مطرح شده اما کارشناسان معتقدند کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان و افزایش تولید نفت در آمریکا در کنار رشد شاخص دلار سبب خواهد شد قیمت نفت شانسی برای رشد پایدار نداشته باشد. به ویژه انتظار می رود فشارهای ترامپ بر عربستان برای کاهش ندادن عرضه ادامه پیدا کند. ترامپ روز دوشنبه در یک توییت به اوپک درباره هرگونه کاهش عرضه هشدار داد و اعلام کرد قیمت ها باید پایین تر از سطوح کنونی باشد. در مطالب حاضر به وضعیت کنونی بازار نفت، دیدگاه های عربستان و روسیه درباره بازار نفت، افق بازار نفت در ماه های آینده و هشدارهای صندوق بین المللی پول به کشورهای خاورمیانه درباره وابستگی به درآمدهای نفت اشاره شده است.