آرشیو شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۷۳
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

لژیونرهای ایرانی در فناوری

شهاب الدین رحیمی

به گفته کارشناسان در حال حاضر نوآوری در صنعت، تجارت و فناوری حرف اول را می زند. نوآوری در یک صنعت «های تک» حاصل جد و جهد یک گروه کارکشته پژوهشی است که سال ها با پشتکار و حمایت های مالی و معنوی روزنه نوینی را به روی زندگی بشر باز می کند.

ایرانیان ساکن آمریکا طی سال های گذشته سهم قابل توجه و مهمی در کشف و ایجاد چنین روزنه هایی داشتند. آنان در حوزه هایی همچون انرژی، فناوری، زیست شناسی، پزشکی و… توانسته اند با تیم های تحقیقاتی خود نتایج خیره کننده ای رقم بزنند. مطالب حاضر خلاصه ای از سخنرانی های چند تن از موفق ترین دانشمندان ایرانی در عرصه های مختلف است که در همایشی با همکاری انجمن دانشگاه صنعتی شریف (SUTA) و مرکز مطالعات و فرهنگ ایرانی ساموئل جردن در دانشگاه کالیفرنیا ارائه شد.

تاثیرات شگفت انگیزی که نوآوری در فناوری ایجاد خواهد کرد بسیاری از افق های ناامید کننده همچون آلودگی های زیست محیطی، افزایش جمعیت جهان و نگرانی از کمبود منابع زیرزمینی را به حاشیه رانده و حتی با ظهور فناوری هایی در نتیجه نوآوری، بحران های بزرگ جوامع بشری به تاریخ خواهند پیوست. فناوری هایی که معادلات اقتصادی را تغییر و حتی نگرش های جدیدی را برای اقتصاد به ارمغان می آورند. اقتصاد و نوآوری، به نظر کارشناسان یک رابطه مکمل و هم افزایی آشکاری دارند که می توان آن را به وضوح در عملکرد دانشمندان ایرانی مشاهده کرد. این پرونده باشگاه اقتصاددانان به بررسی تجربه ایرانیان ساکن آمریکا در عرصه نوآوری پرداخته است.