آرشیو یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۷۴
مسکن و عمران
۷

مهلت خاتمه فعالیت شهردار در انتظار اعلام نظر وزیر کشور

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: شورا برای اعلام خاتمه فعالیت شهرداران در انتظار اعلام نظر یا بخشنامه وزیر کشور است.

علی اعطا در گفت وگو با خبرگزاری مهر بابیان اینکه دیروز جلسه هم اندیشی برگزار شد و آقای حناچی در بخشی از جلسه حضور داشتند، گفت: در این جلسه رئیس شورا و تعدادی از اعضا گزارشی از بررسی ها و پیگیری های جهت تسریع در صدور حکم شهردار را مطرح کردند و همچنین در رابطه با تعیین سرپرست برای شهرداری گفت وگو و تبادل نظر شد.

وی در رابطه با مهلت نهایی خاتمه فعالیت شهرداران گفت: شورا در انتظار اعلام نظر یا بخشنامه وزیر کشور است. در صورتی که حکم شهردار منتخب در مهلت قانونی برای ادامه فعالیت شهردار فعلی صادر نشود، باید تا زمان صدور حکم، شورا برای شهرداری سرپرست تعیین کند.

اعطا اضافه کرد: شورا امیدوار است حکم شهردار منتخب به زودی از سوی وزارت کشور صادر شود تا نیازی به تعیین سرپرست نباشد؛ اگر چنین نشد، تشکیل جلسه خواهیم داد تا سرپرست تعیین شود.

درخصوص نحوه تعیین و انتخاب سرپرست، علی دشتی حقوقدان معتقد است: قانون صراحتا اعلام کرده سرپرست شهرداری باید یکی از کارکنان شهرداری باشد و امکان صدور حکم سرپرستی برای افراد مامور به خدمت و افرادی که رابطه استخدامی ندارند امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: فلسفه این موضوع این است که فردی که رابطه استخدامی با شهرداری دارد پیش از این استعلامات و تایید صلاحیتش انجام شده بنابراین نیازی به طی کردن روند تایید صلاحیت ندارد. به همین دلیل است که برای سرپرست نیاز به حکم وزیر کشور نیست و تنها مصوبه شورا در این خصوص کفایت می کند. اگر آقای حناچی به عنوان معاون معماری و شهرسازی شهردار این رابطه استخدامی باشد صدور حکم سرپرستی برای وی بلامانع است.

بر اساس قانون وزارت کشور می تواند طی 10 روز حکم شهردار منتخب را صادر کند و تاکنون تنها 5 روز گذشته و هنوز برای صدور حکم دیر نشده است. وزارت کشور استعلام های لازم را انجام داده و منتظر پاسخ این استعلام ها است.

محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران نیز تاکید کرده است اخباری که در حال حاضر درخصوص تایید یا رد آقای حناچی منتشر شده شایعه است و هنوز رسما به شورا در این رابطه مطلبی عنوان نشده است.