آرشیو سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۷۶
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

پایان زندگی پیرنیا

29 آبان 1314 هجری شمسی، میرزا حسن خان پیرنیا مشهور به مشیرالدوله در سن 63 سالگی درگذشت.

پیرنیا طی دوران زندگی سیاسی اش مجموعا 4بار رئیس الوزرا شد و 24 بار به مقام وزارت رسید. او همچنین در دوره های دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی بود. پیرنیا با روی کار آمدن رضاخان به کلی از مشاغل دولتی کنار گرفت و در 10سال آخر عمر اغلب به کارهای فرهنگی و علمی پرداخت و مشغول تالیف کتاب سه جلدی «تاریخ ایران باستان» شد. از دیگر آثار او نیز می توان به کتاب های حقوق بین الملل، خطوط برجسته داستان های ایران قدیم، دستورالعمل اصول و محاکمات جزایی و قوانین موقتی محاکمات حقوق اشاره کرد.

نبرد کلنل پسیان با قوای روس

کلنل محمد تقی خان پسیان افسر ژاندارم سی ام آبان 1294 هجری (21 نوامبر 1915 میلادی) شهر همدان را از ارتش روسیه پس گرفت.شرح این نبرد خونین عمدتا خیابانی در کتب تاریخ جنگ جهانی اول که در غرب به چاپ رسیده تحت عنوان «قهرمانی های ژاندارم های ایرانی در همدان» آمده است، زیرا نیروی ژاندارم فاقد سلاح سنگین و شمار نفرات آن به مراتب کمتر از سربازان روس بود. کلنل که می دانست سربازان روس آموزش جنگ خیابانی ندیده اند آنان را به کوچه های شهر کشاند و در آنجا درهم کوبید و بیرون راند.

فایول، نظریه پرداز مدیریت صنعتی

هنری فایول، مهندس فرانسوی و نظریه پرداز حوزه مدیریت صنعتی 19 نوامبر 1925 در پاریس درگذشت. وی نظریه ای مستقل از نظریه مدیریت علمی فردریک تیلور، با نام مدیریت اداری ارائه کرد.

فایول یکی از تاثیرگذارترین مدافعان نظریه مدیریت جدید بود. فایول در شهر سن اتین در مدرسه معدن این شهر به تحصیل پرداخت. او پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی معدن سرپرست معدنی در کشور فرانسه شد. فایول در سال 1916 تجربیات خود را در کتابی با نام مدیریت صنعتی و عمومی منتشر کرد و چندی پس از آن فردریک تیلور نظریه مدیریت علمی را ارائه کرد. اصول چهارده گانه مدیریت که توسط هنری فایول مطرح شده است، از مهم ترین مفاهیم مدیریتی به حساب می آید، که هر مدیری نیاز به دانستن آنها دارد. اصولی همانند: تقسیم کار، حق صدور دستور، نظم و انضباط، وحدت هدف، تمرکززایی، رعایت انصاف و…