آرشیو سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۷۶
فرهنگ و هنر
۳۲

انتقاد سعید فرج پوری از تکنیک زدگی موسیقیدان ها

سعید فرج پوری، نوازنده ویولن و کمانچه اعتقاد دارد موسیقی ما نباید فقط مهارت شود، بلکه باید حس و حال آن بیشتر شود تا مخاطبان را جذب کنیم. به گزارش هنرآنلاین، این هنرمند با اشاره به اینکه در جامعه موسیقی ما حضور کسانی که بتوانند موسیقی را نقد کنند لازم است، گفت: ما نظریه پرداز حرفه ای کم داریم؛ چون خود موسیقی برای موسیقیدان وقت زیادی می برد و او نمی تواند به صورت حرفه ای نظریه پرداز باشد و نظریه پردازی کند. فرج پوری افزود: همه جای دنیا این چنین است کسانی که کار موسیقی انجام می دهند نمی توانند منتقد موسیقی باشند. در واقع منتقد جای خود را دارد و نوازنده و آهنگساز هم جای خود؛ اما در ایران این موضوع بسیار مشکل ساز شده است. این نوازنده کمانچه یادآور شد: نوگرایی در موسیقی فراگیر شده و در کارهایی که اجرا می شود، هدف اصلی که اثرگذاری موسیقی و لذت از موسیقی است، فراموش شده است. امروزه تکنیک تاثیر بیشتری دارد.

این آهنگساز افزود: متاسفانه هم اکنون لذت در موسیقی فراموش شده و در عرصه موسیقی بحران به وجود آمده است. زمانی که لذت بخشی موسیقی کمرنگ شود، روز به روز مخاطبان کم می شوند. موسیقی ما نباید فقط مهارت شود، بلکه باید حس و حال آن بیشتر شود تا مخاطبان را جذب کنیم. به نظر من اگر عامه مردم از موسیقی لذت ببرند این نوع موسیقی، موسیقی اصیل ایرانی است. فرج پوری تاکید کرد: متاسفانه هم اکنون اکثر آهنگسازان ما به دنبال تکنیک هستند و بهتر است بگوییم که موسیقی ما به شعبده بازی شباهت پیدا کرده است. اغلب آهنگسازان ما کارهای عجیب و غریب می کنند. این عجیب و غریب بودن آهنگسازی به حدی است که هنگامی که مخاطب از کنسرت بیرون می آید، چیزی یادش نمی آید.