آرشیو چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷، شماره ۴۴۷۷
گردشگری
۱۷
مقاصد پاییزی

مناظر شاعرانه، به سبک نقطه صفر مرزی

برودت روزافزون هوا و پوشیدن انبوهی لباس برای فرار از سرما، این هوس را به جان بسیاری می اندازد که حتی برای چند روز، به منطقه ای با اقلیمی گرمسیری تر پناه ببرند و با لباسی خنک زیر آفتاب قدم بزنند و از نوازش نور خورشید بر صورت خود لذت ببرند. به لطف چهار فصل بودن ایران، تحقق این رویا یک آرزوی محال نیست و تعطیلات پیش رو فرصتی استثنایی است که می توان به یکی از جذاب ترین مقاصد پاییزی و زمستانی کشور سفر کرد؛ سفر به یکی از دورترین نقاط ایران با طبیعتی بکر، ساحلی اقیانوسی و آب وهوایی منحصر به فرد. «دنیای اقتصاد» برای تعطیلات این آخر هفته سفر به بندر بریس را پیشنهاد می کند. شاید باور عمومی این باشد که گردشگری جنوب سیستان و بلوچستان و حاشیه دریای عمان به بندر چابهار محدود باشد؛ در حالی که بندر بریس ثابت می کند این گونه نیست.

در حاشیه ساحل شمالی دریای عمان و در نزدیکی نقطه صفر مرزی با پاکستان بندری قرار دارد که در سفر به ساحل آن مناظر کم نظیر و شاعرانه ای به چشم می خورد: منظره مردمی بومی که تور ماهیگیری خود را به دریا انداخته اند و در دهنه اقیانوس هند سوار بر قایق های کوچک و بزرگ و کشتی ها در حال رفت و آمد میان خشکی و دریای بیکران هستند؛ منظره طلوع و غروب خورشیدی جان دار که در آب وهوای خنک و ملایم پاییزی این خطه خستگی زندگی شلوغ شهری را از تن هر مسافری می زداید؛ منظره یکی از شفاف ترین آب های آزاد همجوار با سواحل صخره ای که با رفت و آمد موج ها و برخورد به صخره های مرتفع خرچنگ ها و لاک پشت های ساکن آب را به رقص و جنبش وامی دارد و نهایتا منظره حیرت انگیز کوه های مریخی یا مینیاتوری در فاصله اندکی از این بندر، تنها بخشی از جلوه های یک مقصد ناب گردشگری ایده آل در پاییز است.

اگر وسوسه شده اید که به این بندر دل انگیز و زیبا سفر کنید، نکته مهمی وجود دارد که باید پیش از سفر به بریس به آن توجه کنید. هرچه ذهنیت منفی را که درباره امنیت این منطقه دارید دور بریزید و منتظر یکی از خونگرم ترین و مهمان نوازترین اقوام و جوامع محلی در ایران باشید! مردم سیستان و بلوچستان و خصوصا ساکنان حاشیه جنوبی استان از فرهنگی غنی و سابقه ای درخشان برخوردار هستند که نمود این فرهنگ علاوه بر سبک زندگی شیرین و جذاب آنها، در غذاهای محلی آنها نیز هویدا است و در سفر به این منطقه اکیدا توصیه می شود که خوراکی های بومی را امتحان کنید.

یکی از لذیذترین این غذاها کرائی است که انواع مختلفی همچون کرائی گوشت، کرائی مرغ و کرائی قرمز دارد که با ادویه های جنوبی و پاکستانی و هندی طبخ می شود. ماهی نیز یکی از غذاهایی است که در سفر به مناطق ساحلی نباید چشیدن آن را از دست داد و پیشنهاد می شود ماهی شوریده و شیرماهی تازه این خطه را امتحان کنید. همچنین در میان وعده ها نیز نوشیدن «شیرچای» توصیه می شود که همان طور که از نامش پیدا است ترکیبی از شیر و چای محلی است که عطر و شیوه دم کردن آن با آنچه عموما مرسوم است تفاوت دارد.

به لطف حضور فرودگاه چابهار در نزدیکی منطقه و انواع اقامتگاه های هتلی و بوم گردی که در این ناحیه وجود دارد، نیازی نیست نگران حواشی حمل و نقلی و اقامتی خود باشید. اما اگر راهی این سفر شدید، خرید از بازارچه های محلی و کسب وکارهای بومی را فراموش نکنید؛ علاوه بر اینکه با این کار از پویایی و دوام اقتصاد محلی منطقه حمایت می کنید، یادگارهای ارزشمندی با امضای هویت این دیار را با خود به خانه خواهید آورد.